Formatief handelen in het basisonderwijs - ONLINE
Zicht op het leerproces
Ben je regelmatig verbaasd en teleurgesteld over de resultaten van je leerlingen als je de werkschriften of een toets nakijkt? Lijkt het vaak alsof ze je instructie hebben begrepen, maar blijken ze die vervolgens niet toe te passen in hun werkschrift? Met formatief handelen houd je constant zicht op het leerproces van je leerlingen. Het helpt je om op tijd te kunnen bijsturen en betere beslissingen te nemen over het vervolgaanbod. De directe feedback die je hierbij inzet, is veel effectiever dan remediëren na een toets.
Gericht differentiëren
Door formatief te handelen weet je wat leerlingen al beheersen, maar ook wat ze nog te leren hebben. Op basis daarvan kun je beslissen wat je wel en niet behandelt in je lessen en wat handig is om te herhalen of juist over te slaan. Op deze manier kun je als leerkracht gerichter differentiëren en ga je niet uit van vaststaande niveaugroepen.
Creëer eigenaarschap
Formatief handelen geeft jou als leerkracht inzicht in het leerproces van je leerlingen. Maar het zet ook je leerlingen aan tot zelfreflectie; ze krijgen meer inzicht in hun eigen leerproces. Zo ervaren leerlingen meer eigenaarschap over het leren, worden lessen effectiever en voelen ze zich meer uitgedaagd en gemotiveerd.
Wat leer je?
In deze training Formatief handelen in het basisonderwijs krijg je praktische handvatten om de formatieve cyclus in je lessen in te zetten. Aan bod komen:
- wat is formatief handelen en waarom gebruik je het?
- hoe pas je de formatieve cyclus in je lessen toe?
- hoe kun je formatief handelen zonder nakijkwerk of administratie?
- hoe activeer je leerlingen en hun klasgenoten in het formatieve proces?
- werkvormen om formatief te handelen.
Voor wie?
Deze training is bedoeld voor leerkrachten van alle groepen in het basisonderwijs en voor ib’ers.
Wat vonden anderen van deze training?
- ‘Praktisch en snel toepasbaar. Een behapbare introductie tot formatief handelen.’
- ‘Inhoud is goed en geeft voldoende handvatten om in de praktijk te gaan toepassen.’
- ‘De training was super interessant en ik heb er heel veel van opgestoken.’