Opleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Programma van Opleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Dag 1, dinsdag 4 februari | |
10:00 - 12:30 | Bouwsteen 1: De leercoach in een flexibele zelfgestuurde leeromgeving Door Marjolein Gritter |
13:00 - 16:00 | Bouwsteen 2: Zelfregulerend leren en de rol van leercoach, bouwen aan vertrouwen Door Marjolein Gritter |
Dag 2, woensdag 5 maart | |
8:30 - 17:30 | Een online coachgesprek Door Marjolein Gritter |
Dag 3, woensdag 7 mei | |
13:00 - 16:30 | Bouwsteen 3: Vakdidactisch coachen, bouwen aan zelfsturing van het leerproces Door Marjolein Gritter |
Dag 4, woensdag 4 juni | |
13:00 - 16:30 | Bouwsteen 4: Pedagogisch coachen, bouwen aan zelfcontrole van de leerhouding Door Marjolein Gritter |
Dag 5, woensdag 2 juli | |
13:00 - 16:30 | Bouwsteen 5: Coachen op zelfregulatie, bouwen aan zelfregulering in de context Door Marjolein Gritter |
Dag 6, vrijdag 12 september | |
13:00 - 16:30 | Bouwsteen 6: Gepersonaliseerde (leer)coachgesprekken in een zelfgestuurde leeromgeving Door Marjolein Gritter |
-
Van 10:00 tot 12:30
Bouwsteen 1: De leercoach in een flexibele zelfgestuurde leeromgeving
Door Marjolein Gritter- Eindopdracht, verkennen van persoonlijke leervragen en leerdoelen
- Leer je eigen stijl van coachen kennen; zelfevaluatie op de rol van leercoach
- Ontdek de pijlers van een flexibele zelfgestuurde leeromgeving (de rol van ontwerper)
-
Van 13:00 tot 16:00
Bouwsteen 2: Zelfregulerend leren en de rol van leercoach, bouwen aan vertrouwen
Door Marjolein Gritter- Ontdek de vijf praktijkprincipes van de leercoach, basishouding en coachvaardigheden
- Stel je visie, professionele norm van zelfregulerend leren en leercoaching vast
- Leer leerlingen eigenaarschap, de verantwoordelijkheid van hun leerproces op zich te nemen
-
Van 13:00 tot 16:30
Bouwsteen 3: Vakdidactisch coachen, bouwen aan zelfsturing van het leerproces
Door Marjolein Gritter- Leer zelfsturing herkennen en versterken met zes metacognitieve leerstrategieën
- Leer zelfsturing inzetten in een leertaak, les, project
- Ontwikkel coachingsvaardigheden als denkstimulerende vragen stellen, aanwijzingen en feedup, feedback, feedforward geven
- Voor de volgende keer: voer een vakdidactisch leercoachgesprek
-
Van 13:00 tot 16:30
Bouwsteen 4: Pedagogisch coachen, bouwen aan zelfcontrole van de leerhouding
Door Marjolein Gritter- Leer pedagogisch coachen op zelfcontrole
- Leer de motivationele leerstrategieën te herkennen en versterken
- Bevorder zelfeffectiviteit, een groei-mindset, concentratie, doorzettingsvermogen en emotieregulatie
- Voor de volgende keer: voer een pedagogisch leercoachgesprek
-
Van 13:00 tot 16:30
Bouwsteen 5: Coachen op zelfregulatie, bouwen aan zelfregulering in de context
Door Marjolein Gritter- Leer autonomie-ondersteunend begeleiden en coachen op zelfregulerende leerstrategieën
- Ontwerp rubrics voor zelfevaluatie en zelfmonitoring.
- Leer empathie en flexibiliteit te versterken voor samenwerking, zelfregulatie in de context.
- Voor de volgende keer: voer een leercoachgesprek gericht op eigenaarschap en zelfregulatie
-
Van 13:00 tot 16:30
Bouwsteen 6: Gepersonaliseerde (leer)coachgesprekken in een zelfgestuurde leeromgeving
Door Marjolein Gritter- Leer een impactvol persoonlijk leercoachgesprek te voeren met de vijf fasen van het ABCDE van de leercoach.
- Ontdek het effect van start- en driehoeksgesprekken met ouders
- Toon je ontwikkeling en impact als leercoach aan. Laat zien hoe je gedragsrepertoire en mindset als leercoach er nu uitziet