Spel en spelcoaching van het jonge kind
Programma van Spel en spelcoaching van het Jonge Kind
Dag 1, dinsdag 16 september | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 1 Door Jeroen Aarssen |
Dag 2, maandag 13 oktober | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 2 Door Jeroen Aarssen |
Dag 3, dinsdag 18 november | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 3 Door Jeroen Aarssen |
-
De fase van lerend spelen/spelend leren
We staan stil bij het feit dat de fase van het lerend spelen/spelend leren een ontwikkelfase is die belangrijk is voor de verdere ontwikkeling en het leren. We gaan dieper in op de spelontwikkeling en de verschillende vormen van spel. We behandelen een ontwikkelingsgerichte visie op het jonge kind en hoe belangrijk een planmatig, thematisch en doelbewust (spel)aanbod daarbij is. We kijken in het bijzonder naar de ontwikkeling van zelfsturing (executieve functies) en de rol van spel daarbij. Verder staan we stil bij de overgang van groep 2 naar groep 3 en bekijken we in welke kindvolgsystemen er aandacht is voor spelontwikkeling. -
De ongekende kracht van spel
De bijeenkomst staat geheel in het teken van spel en de waarde van spelcoaching gericht op de zelfsturing van het kind: het geven van een goed spelaanbod, spelbegeleiding en -ondersteuning, vanuit gerichte observaties. Welke vormen van spelbegeleiding zijn er en welke functie hebben deze? Welke keuzes maak je in je spelbegeleiding en op basis waarvan? Wat hebben kinderen nodig? Hoe breng je het spel op gang? Hoe speel je mee zonder het spel te verstoren? En hoe breng je het spel op een hoger plan door het spel te leiden en taal toe te voegen? Aan de orde komt ook het gebruik van een spelscript of spelscenario. Verder gaan we in op hoe je tijdens het spel het denken bij jonge kinderen prikkelt en uitdaagt en het brein aan het werk zet bij onderzoek- en ontdekspel. -
Werken aan voorwaarden voor spel: organiseren en inrichten
In deze laatste bijeenkomst leer je hoe je aan doelen kan werken door middel van spel in de hoeken en vooral hoe je dat organiseert in een groep met veel kinderen. Ook wordt er ingegaan op inrichting van de verschillende hoeken en materialen Tot slot is er in deze bijeenkomst veel ruimte voor intervisie: waar loop je in de praktijk tegenaan? Deelnemers hebben schriftelijk verslag gedaan van de praktijkopdrachten na de eerste twee bijeenkomsten. Deze verslagen maken onderdeel uit van hun portfolio, dat in de laatste bijeenkomst wordt besproken.