4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren: De stem van de leerling
Hoe ontwikkel je taalvaardige en zelfregulerende kinderen en jongeren?
Over de trainer(s)
-
Antonio Alemanno
Antonio Alemanno is een multi-instrumentalist (dubbele bass, cello, oud, charango, lijsttrommels, synths, sampler en elektronica) en componist. Zijn achtergrond in dansen en samenwerking met dansers, choreografen en theaterspelers gaven hem de mogelijkheid om de muzikaliteit en flow van beweging te onderzoeken. Hij houdt ervan om in de dialoog tussen ruimte en geluid een multidisciplinaire wereld te creëren. Typerend voor hem is dat hij geen beperkingen heeft in stijl, instrument en discipline, gecombineerd met vaardigheden, een hoge gevoeligheid voor sfeer en inventieve geest. Hij componeerde eerder muziek voor dans- en circusoptredens en commercials en trad wereldwijd op in meer dan twintig landen. -
Ariena Verbaan
-
Arjan de Lange
-
Bert Moonen
-
Bob Coenraats
-
Brian Veenhof
-
Cor Verbeek
-
Daniëlle Lokhorst
-
Dr. Ben van der Hilst
Van 2007 tot 2012 was Ben van der Hilst directeur van het Centrum voor Nascholing Amsterdam. Daarvoor was hij Programmamanager Leiderschap en Organisatieontwikkeling en coördinator en mede-ontwikkelaar van de Masteropleiding Integraal Leiderschap van CNA. Hij heeft 15 jaar ervaring als rector van verschillende scholen voor voortgezet (montessori) onderwijs. Naast zijn managementfuncties in het voortgezet onderwijs was Ben van der Hilst op landelijk niveau actief bij de invoering van de Tweede Fase Havo/Vwo en de invoering van het VMBO. Hij was o.m. lid van het Platform Beroepsonderwijs, voorzitter van de Nederlandse Montessori Vereniging en projectleider Regionaal Arrangement Beroepsonderwijs Amsterdam. Ben van der Hilst is een veelgevraagd adviseur, inleider, columnist en workshopbegeleider. De school als professionele, innovatieve arbeidsorganisatie is een belangrijk thema in zijn werk. Hij introduceerde o.m. in 1993 het concept ‘kernteam’ in het onderwijs, in datzelfde jaar het 70 minuten rooster en later het gepersonaliseerde rooster voor havo-vwo bovenbouw. Onder de naam Het Leren Organiseren adviseert en traint hij bestuurders, schoolleiders en teamleiders op het gebied van de school als lerende organisatie en op het terrein van vernieuwende onderwijslogistiek. Tevens verricht hij wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen de (team)organisatiestructuur en het professioneel handelen van docenten. Hij promoveerde op 6 december 2019 aan de Open Universiteit op het proefschrift “Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier”. Ben van der Hilst verzorgt ook workshops en trainingen over een aantal pedagogisch-didactische onderwerpen, zoals probleemoplossende vaardigheden en de ‘didactiek van de zelfdiscipline’ in plaats van ‘opvoeden tot zelfstandigheid’. -
Dr. Ingrid Paalman - Dijkenga
Ingrid Paalman–Dijkenga is lector voor het lectoraat Goede Onderwijspraktijken van Hogeschool Viaa. Ingrid werkte de afgelopen negen jaar voor Hogeschool Windesheim o.a. in de rol van docent voor de Master Learning en Innovation waar zij begeleiding bood aan studenten en docenten rondom het afsluitend examen en daarnaast gaf zij leiding aan de lerarenopleiding basisonderwijs op de locaties in Almere en Zwolle waar zij met het werkveld, studenten en collega’s het Teachers College is gestart. Ingrid Paalman: “Bij alles wat ik doe ga ik voor het leren van de leerling en de leerkracht. Het is belangrijk om te luisteren, te leren van hetgeen je hoort en dan te gaan leiden. Vaak gaan we ‘gelijk’ aan de slag zonder dat we de vraag achter de vraag goed hebben verkend. Belangrijk is dus om gezamenlijk invulling te geven aan de stem van de lerende. Dit kan alleen als we met elkaar samenwerken rondom onze ambities: optimaliseren van het leren en leven van het kind in de samenleving. Daarnaast houd ik ervan om buiten de geijkte paden te werken aan vraagstukken, het liefst op een zo creatief mogelijke manier. Het is mijn passie om gezamenlijk invulling te geven aan de stem van de lerende. -
Dr. Jarise Kaskens
Jarise Kaskens is als hoofddocent en onderzoeker verbonden aan Hogeschool Windesheim en heeft ruime ervaring in verschillende functies in de onderwijspraktijk: als orthopedagoog, ontwikkelaar, video-interactiecoach en onderwijsadviseur. Bij Windesheim is ze actief in de opleiding Master Educational Needs (Rekenwiskunde/dyscalculie-expert) en de Master Learning & Innovation. Ze is onderzoeker bij het lectoraat Inclusieve en betekenisvolle leeromgevingen. Verder is zij betrokken bij professionaliseringsactiviteiten rondom rekenen en onderwijsinnovatie. -
Els Loman
-
Guido van den Brink
-
Inge Geurts
-
Jaap ter Steege
-
Jenneke Wilms
-
Jeroen Aarssen
-
Kelly Verdonk
Mijn naam is Kelly Verdonk: stadsdichter van Den Bosch, spoken word maker en oprichtster van De Speak Up Club. Dat ik anderen graag een stem geef, is niet zonder reden. Als kind had ik zelf geen stem. Op die momenten wou ik dat iemand anders mijn stem was geweest. Daarom ben ik die stem nu voor anderen. Enerzijds als maker voor sociale impact. Anderzijds met mijn stichting De Speak Up Club, waar ik, samen met mijn team, spoken word inzet om (via het onderwijs) zoveel mogelijk kinderen zelf hun stem te laten omarmen. -
Lilian van der Bolt
-
Lotte van der Goot
-
Marjolein Bach
-
Marjolein Gritter
-
Meike Berben
-
Miriam Op de Beek
-
Prof. Dr. Peter Hagoort
is een Nederlands hoogleraar Cognitieve Neurowetenschap. Hij is oprichter en directeur van het F.C. Donders Centre for Cognitive Neuroimaging aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is ook een van de directeuren van het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek. Hagoort studeerde psychologie en biologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 1990 aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij richt zich in zijn onderzoek op de neurobiologische fundamenten van het menselijk taalvermogen. In 2003 kreeg Hagoort de Dr. Hendrik Muller Prijs; in 2005 ontving hij de Spinozapremie. -
Prof. Dr. Renate de Groot
Renate de Groot is programmaleider van het lectoraat Brein, Leefstijl en Leren aan de Open Universiteit Heerlen. In die hoedanigheid heeft zij de dagelijkse leiding, is zij voorzitter van de maandelijkse programmagroep, begeleidt zij promovendi en verzorgt zij de projectcoördinatie. ,,Leren is geen geïsoleerde cognitieve gebeurtenis in de hersenen van de lerende; wij zijn echt veel meer dan ons brein! Het leerproces is te vergelijken met het bouwen van een huis. Voor de bouw van het ideale droomhuis is interactie tussen architect en aannemer essentieel. Leren komt ook tot stand door interactie. Enerzijds is er de lerende met zijn/haar persoonlijk leervermogen, zoals de genetica en de daarmee samenhangende persoonskenmerken. Anderzijds is er de context waarin en de condities waaronder een persoon probeert te leren. Bij context kun je denken aan de omgeving waarin het -leren plaatsvindt: de school, de werkplek of het dagelijkse leven. Bij condities gaat het om zaken als voeding, stress en beweging. Dit zijn variabelen die rechtstreeks de biopsychologie van de lerende beïnvloeden. Genetica, context en condities kunnen ook wel voorwaarden voor leren genoemd worden en zouden gezamenlijk moeten kunnen leiden tot het optimale leerproces. Leren is dus een levenslang bouwproces dat uiteindelijk staat als een huis!" -
Yonina Pullens
-
dagvoorzitter Evert van Rest
Naast het werk als dagvoorzitter is Evert werkzaam bij de Hogeschool Inholland als Docent en Onderzoeker Sport & Maatschappij. Daarvoor heeft hij als trainer, programmamaker en onderzoeker gewerkt bij Movisie. ,,Al van jongs af aan hield ik van groepen mensen. Ja, ik keek soms de kat uit de boom op het voetbalveldje als grote jongens aan het voetballen waren. Maar ik genoot altijd al van het samenzijn met anderen. Mijn interesse in mensen zorgde voor de keuze voor psychologie. In Leiden en in Amsterdam studeerde ik met veel plezier. Aan de UvA studeerde ik af als sociaal psycholoog en trainer. In de master Sociale psychologie Training & Development lag de focus op groepsdynamica en het leiden van bijeenkomsten. Ik kwam er achter dat ik dolgraag met groepen werk en er ook nog goed in ben. Ik omschrijf mezelf als presentator met: verbindend, activerend en positief!"