Sprekers bij 4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren: De stem van de leerling

4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren: De stem van de leerling

Hoe ontwikkel je taalvaardige en zelfregulerende kinderen en jongeren?

Over de trainer(s)

  1. Antonio Alemanno

    Antonio Alemanno

    Antonio Alemanno is een multi-instrumentalist (dubbele bass, cello, oud, charango, lijsttrommels, synths, sampler en elektronica) en componist. Zijn achtergrond in dansen en samenwerking met dansers, choreografen en theaterspelers gaven hem de mogelijkheid om de muzikaliteit en flow van beweging te onderzoeken. Hij houdt ervan om in de dialoog tussen ruimte en geluid een multidisciplinaire wereld te creëren. Typerend voor hem is dat hij geen beperkingen heeft in stijl, instrument en discipline, gecombineerd met vaardigheden, een hoge gevoeligheid voor sfeer en inventieve geest. Hij componeerde eerder muziek voor dans- en circusoptredens en commercials en trad wereldwijd op in meer dan twintig landen.
  2. Ariena Verbaan

    Ariena Verbaan

  3. Arjan de Lange

    Arjan de Lange

  4. Bert Moonen

    Bert Moonen

  5. Bob Coenraats

    Bob Coenraats

  6. Brian Veenhof

    Brian Veenhof

  7. Cor Verbeek

    Cor Verbeek

  8. Daniëlle Lokhorst

    Daniëlle Lokhorst

  9. Dr. Ben van der Hilst

    Dr. Ben van der Hilst

    Van 2007 tot 2012 was Ben van der Hilst directeur van het Centrum voor Nascholing Amsterdam. Daarvoor was hij Programmamanager Leiderschap en Organisatieontwikkeling en coördinator en mede-ontwikkelaar van de Masteropleiding Integraal Leiderschap van CNA. Hij heeft 15 jaar ervaring als rector van verschillende scholen voor voortgezet (montessori) onderwijs. Naast zijn managementfuncties in het voortgezet onderwijs was Ben van der Hilst op landelijk niveau actief bij de invoering van de Tweede Fase Havo/Vwo en de invoering van het VMBO. Hij was o.m. lid van het Platform Beroepsonderwijs, voorzitter van de Nederlandse Montessori Vereniging en projectleider Regionaal Arrangement Beroepsonderwijs Amsterdam. Ben van der Hilst is een veelgevraagd adviseur, inleider, columnist en workshopbegeleider. De school als professionele, innovatieve arbeidsorganisatie is een belangrijk thema in zijn werk. Hij introduceerde o.m. in 1993 het concept ‘kernteam’ in het onderwijs, in datzelfde jaar het 70 minuten rooster en later het gepersonaliseerde rooster voor havo-vwo bovenbouw. Onder de naam Het Leren Organiseren adviseert en traint hij bestuurders, schoolleiders en teamleiders op het gebied van de school als lerende organisatie en op het terrein van vernieuwende onderwijslogistiek. Tevens verricht hij wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen de (team)organisatiestructuur en het professioneel handelen van docenten. Hij promoveerde op 6 december 2019 aan de Open Universiteit op het proefschrift “Teamgericht organiseren in het onderwijs. Sturen op kwaliteit, wendbaarheid en werkplezier”. Ben van der Hilst verzorgt ook workshops en trainingen over een aantal pedagogisch-didactische onderwerpen, zoals probleemoplossende vaardigheden en de ‘didactiek van de zelfdiscipline’ in plaats van ‘opvoeden tot zelfstandigheid’.
  10. Dr. Jarise Kaskens

    Dr. Jarise Kaskens

    Jarise Kaskens is als hoofddocent en onderzoeker verbonden aan Hogeschool Windesheim en heeft ruime ervaring in verschillende functies in de onderwijspraktijk: als orthopedagoog, ontwikkelaar, video-interactiecoach en onderwijsadviseur. Bij Windesheim is ze actief in de opleiding Master Educational Needs (Rekenwiskunde/dyscalculie-expert) en de Master Learning & Innovation. Ze is onderzoeker bij het lectoraat Inclusieve en betekenisvolle leeromgevingen. Verder is zij betrokken bij professionaliseringsactiviteiten rondom rekenen en onderwijsinnovatie.
  11. Els Loman

    Els Loman

  12. Guido van den Brink

    Guido van den Brink

  13. Inge Geurts

    Inge Geurts

  14. Jaap ter Steege

    Jaap ter Steege

  15. Jenneke Wilms

    Jenneke Wilms

  16. Jeroen Aarssen

    Jeroen Aarssen

  17. Kelly Verdonk

    Kelly Verdonk

    Mijn naam is Kelly Verdonk: stadsdichter van Den Bosch, spoken word maker en oprichtster van De Speak Up Club. Dat ik anderen graag een stem geef, is niet zonder reden. Als kind had ik zelf geen stem. Op die momenten wou ik dat iemand anders mijn stem was geweest. Daarom ben ik die stem nu voor anderen. Enerzijds als maker voor sociale impact. Anderzijds met mijn stichting De Speak Up Club, waar ik, samen met mijn team, spoken word inzet om (via het onderwijs) zoveel mogelijk kinderen zelf hun stem te laten omarmen.
  18. Lilian van der Bolt

    Lilian van der Bolt

  19. Lotte van der Goot

    Lotte van der Goot

  20. Marjolein Bach

    Marjolein Bach

  21. Marjolein Gritter

    Marjolein Gritter

  22. Meike Berben

    Meike Berben

  23. Miriam Op de Beek

    Miriam Op de Beek

  24. Prof. Dr. Peter Hagoort

    Prof. Dr. Peter Hagoort

    is een Nederlands hoogleraar Cognitieve Neurowetenschap. Hij is oprichter en directeur van het F.C. Donders Centre for Cognitive Neuroimaging aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is ook een van de directeuren van het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek. Hagoort studeerde psychologie en biologie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde in 1990 aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij richt zich in zijn onderzoek op de neurobiologische fundamenten van het menselijk taalvermogen. In 2003 kreeg Hagoort de Dr. Hendrik Muller Prijs; in 2005 ontving hij de Spinozapremie.
  25. Prof. Dr. Renate de Groot

    Prof. Dr. Renate de Groot

    Renate de Groot is programmaleider van het lectoraat Brein, Leefstijl en Leren aan de Open Universiteit Heerlen. In die hoedanigheid heeft zij de dagelijkse leiding, is zij voorzitter van de maandelijkse programmagroep, begeleidt zij promovendi en verzorgt zij de projectcoördinatie. ,,Leren is geen geïsoleerde cognitieve gebeurtenis in de hersenen van de lerende; wij zijn echt veel meer dan ons brein! Het leerproces is te vergelijken met het bouwen van een huis. Voor de bouw van het ideale droomhuis is interactie tussen architect en aannemer essentieel. Leren komt ook tot stand door interactie. Enerzijds is er de lerende met zijn/haar persoonlijk leervermogen, zoals de genetica en de daarmee samenhangende persoonskenmerken. Anderzijds is er de context waarin en de condities waaronder een persoon probeert te leren. Bij context kun je denken aan de omgeving waarin het -leren plaatsvindt: de school, de werkplek of het dagelijkse leven. Bij condities gaat het om zaken als voeding, stress en beweging. Dit zijn variabelen die rechtstreeks de biopsychologie van de lerende beïnvloeden. Genetica, context en condities kunnen ook wel voorwaarden voor leren genoemd worden en zouden gezamenlijk moeten kunnen leiden tot het optimale leerproces. Leren is dus een levenslang bouwproces dat uiteindelijk staat als een huis!"
  26. Yonina Pullens

    Yonina Pullens

  27. dagvoorzitter Evert van Rest

    dagvoorzitter Evert van Rest

    Naast het werk als dagvoorzitter is Evert werkzaam bij de Hogeschool Inholland als Docent en Onderzoeker Sport & Maatschappij. Daarvoor heeft hij als trainer, programmamaker en onderzoeker gewerkt bij Movisie. ,,Al van jongs af aan hield ik van groepen mensen. Ja, ik keek soms de kat uit de boom op het voetbalveldje als grote jongens aan het voetballen waren. Maar ik genoot altijd al van het samenzijn met anderen. Mijn interesse in mensen zorgde voor de keuze voor psychologie. In Leiden en in Amsterdam studeerde ik met veel plezier. Aan de UvA studeerde ik af als sociaal psycholoog en trainer. In de master Sociale psychologie Training & Development lag de focus op groepsdynamica en het leiden van bijeenkomsten. Ik kwam er achter dat ik dolgraag met groepen werk en er ook nog goed in ben. Ik omschrijf mezelf als presentator met: verbindend, activerend en positief!"

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 499,00

Heb je vragen?

Zoek in de website