Programma van Leiderschapsevent: De filosofie van de schoolleider

Leiderschapsevent: De filosofie van de schoolleider

Durf te denken!

Programma van De filosofie van de schoolleider: durf te denken!

Op vrijdag 31 mei:
9:30 - 9:45 Ontvangst in De Oranjerie
9:45 - 10:05 Opening Door Brian Veenhof, Maurice Aarts
10:05 - 11:05 'Ruimte om te denken' Door Dr. Eva-Anne le Coultre
11:05 - 11:20 Pauze
11:25 - 12:25 THEMASESSIES // RONDE 1
  1.1 WIJSHEID Door Jaap ter Steege, Brian Veenhof
  1.2 RECHTVAARDIGHEID Door Bob Coenraats
  1.3 MOED Door Miriam Op de Beek, Cor Verbeek
12:25 - 13:15 Lunch
13:20 - 14:20 'De moraliteit van overtuigingen' Door Prof. dr. Rik Peels
14:20 - 14:35 Pauze
14:40 - 15:40 THEMASESSIES // RONDE 2
  2.1 WIJSHEID Door Jaap ter Steege, Brian Veenhof
  2.2 RECHTVAARDIGHEID Door Bob Coenraats
  2.3 MATIGHEID Door Miriam van Etteger
15:40 - 17:00 Afsluiting onder het genot van een hapje en drankje in de tuin Door Brian Veenhof
  1. Van 9:30 tot 9:45

    Ontvangst in De Oranjerie

    Inloopmoment met koffie, cappucino, thee en lekkers in De Stallen en kamer 4.

  2. Van 9:45 tot 10:05

    Opening

    Door Brian Veenhof, Maurice Aarts

    Dagvoorzitter Brian Veenhof, adviseur en gecertificeerd Covey trainer, en Maurice Aarts, directeur van CPS, nemen de opening en inhoudelijke aftrap van het programma voor hun rekening. In de plenaire zaal, kamer 3, nemen zij ons mee naar de filosofie van de schoolleider en het beste onderwijs voor de leerlingen van nu en de samenleving van morgen.

    Om het unieke karakter van de locatie te onderstrepen zal één van de vrijwilligers van Huis Doorn een compacte introductie op de locatie verzorgen. 

  3. Van 10:05 tot 11:05

    'Ruimte om te denken'

    Door Dr. Eva-Anne le Coultre

    Zaal: kamer 3

    Op basis van opvattingen over wat denken is in de context van het leren én van haar promotieonderzoek analyseert Eva-Anne de concepten van Hannah Arendt en John Dewey.

    Ze licht toe dat kennen niet hetzelfde is als denken en vertelt hoe je leerlingen tot denken kunt uitnodigen. En hoe dat zich verhoudt tot denkfouten en belemmeringen voor het leren denken. Ze werkt dat uit tot het inzicht dat je voor kritisch leren denken niet alleen cognitieve vaardigheden nodig hebt, maar ook een houding.
    Ze zal toelichten hoe filosofiedocenten uit haar onderzoek dit in de praktijk hebben gebracht langs de balans van de tegenstellingen tussen leren filosoferen en filosofie leren, continuïteit en discontinuïteit, dialogisch en op basis van autoriteit.

    Vervolgens zal zij ons meenemen in de pilot die zij uitvoerde in Groningen: filosofielessen op het VMBO, en welke waardevolle lessen over het denken voor alle leerlingen we daaruit kunnen meenemen naar ons onderwijs.

  4. Van 11:05 tot 11:20

    Pauze

    Pauzemoment in de tuin met koffie, cappuccino, thee en luxe assortiment lekkers.

  5. Van 11:25 tot 12:25

    THEMASESSIES // RONDE 1

    Verdeeld over 4 ruimtes van De oranjerie neemt u deel aan een vooraf door u gekozen themasessie, met de thema's Wijsheid, Rechtvaardigheid, Moed en Matigheid, verzorgd door adviseurs van CPS.  

    Tijdens deze verdiepende sessies word je uitgenodigd te onderzoeken op welke wijze het thema een rol kan spelen in jouw leiderschap op school.

  6. Van 11:25 tot 12:25

    1.1 WIJSHEID

    Door Jaap ter Steege, Brian Veenhof

    Zaal: kamer 1

    Wijsheid: het juiste gebruik van de menselijke eigenschap, de rede. Een combinatie van realisme en verbeeldingskracht. Voor de stoïcijnen omvat wijsheid het begrip van wat binnen onze controle ligt en wat niet. Deze keuzevrijheid betekent het accepteren van externe gebeurtenissen en het richten van onze wil op deugdzaamheid. In leidinggeven vereist het een kalme beheersing van emoties, het streven om de ‘juiste’ dingen te doen en het aanvaarden van het onvoorspelbare. Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar de vraag: wat is wijsheid? En hoe is dit zichtbaar in je gedrag als leidinggevende?

  7. Van 11:25 tot 12:25

    1.2 RECHTVAARDIGHEID

    Door Bob Coenraats

    Zaal: kamer 3

    Rechtvaardigheid: de kunst ervoor te zorgen dat ieder zijn aandeel, plaats en taak heeft in de gemeenschap. Deze sessie gaat over de plek van andere perspectieven in de school: hoe kun je bij morele vraagtukken en maatschappelijke thema’s kritische of afwijkende geluiden een plek geven zodat alle perspectieven rechtvaardig aan bod komen? Hoe geef je kritisch denken een plek zodat het iets toevoegt aan het collectief? Hoe kritisch kun je zelf zijn? ‘Onrechtvaardigheid zit niet alleen in wat je doet. Vaak zit het ook in wat je niet doet’ - Marucus Aurelius

  8. Van 11:25 tot 12:25

    1.3 MOED

    Door Miriam Op de Beek, Cor Verbeek

    Zaal: kamer 4

    Moed is het vermogen om de feiten onder ogen te zien, je angst te verdragen, jezelf te overwinnen en ondanks je bangheid te doen wat je behoort te doen. Waar heb jij moed? Waar is overmoed of moedeloosheid? Tijdens deze sessie gaan we met elkaar onderzoeken welke plaats moed inneemt in het leiderschap op jouw school. Heb jij de moed om vrijmoedig te spreken?

  9. Van 12:25 tot 13:15

    Lunch

    Er staat een uitgebreid lunchbuffet klaar in kamer 2, bij mooi weer kunnen we buiten lunchen op het prachtige terras aan de voorzijde van De Oranjerie. 

  10. Van 13:20 tot 14:20

    'De moraliteit van overtuigingen'

    Door Prof. dr. Rik Peels

    Zaal: kamer 3

    Rik schuwt in zijn onderzoek in de theologie en filosofie de moeilijke onderwerpen niet: recent ontwikkelde hij zijn denken over ‘de moraliteit van overtuigingen’ door in het maatschappelijke domein van radicalisering en extremisme. Hij zal een keynote verzorgen waarin hij de mensen uitdaagt om anders over extreme standpunten te gaan nadenken; extremisten zijn niet gek en verdienen het om serieus genomen te worden, mensen met extreme standpunten zijn de aandacht waard en Rik gaat uitwerken hoe je op verschillende manieren naar extreme(re) standpunten kunt kijken. Hij zal deelnemers uitdagen om ondanks dat je het inhoudelijk niet eens bent, zelfs weerzin voelt tegen extremere standpunten die je tegen kunt komen in de school een bewuste en geïnteresseerde houding van belang is. Hij zal een nieuw paradigma geven om over extreme standpunten, polariserende ontwikkelen en omgang met radicalisering meegeven waarmee je milder, gefundeerder, betrokken en hopelijk met minder huiver om kunt gaan met verharding, polarisatie en in extremere gevallen radicalisering. Volgens Beatrice de Graaff een ‘uiterst waardevolle, en unieke, nieuwe bijdrage aan de explosieve radicaliseringspuzzel’.

    Samenhang tussen de keynotes

    De samenhang tussen Eva-Anne’s bijdrage en die van Rik is niet toevallig. Samen helpen ze om anders naar je de rol en plek van denken en overtuigingen in je eigen school én anders naar de ontwikkelingen in de mini-maatschappij van de school te gaan kijken. 

    Milder en serieuzer naar de overtuigingen waar je moeite mee hebt, zonder ze te hoeven accepteren. Met optimisme over de mogelijkheid om bij te dragen aan echte ontwikkeling van het denken van je leerlingen zodat zij meer uitgenodigd worden om zelf bij te gaan dragen als 
    kritische medemensen in het leren, in de school en in de samenleving.

  11. Van 14:20 tot 14:35

    Pauze

    Met verfrissende smoothie in de tuin.

  12. Van 14:40 tot 15:40

    THEMASESSIES // RONDE 2

    Verdeeld over 4 ruimtes van De oranjerie neemt u deel aan een vooraf door u gekozen themasessie, met de thema's Wijsheid, Rechtvaardigheid, Moed en Matigheid, verzorgd door adviseurs van CPS.  

  13. Van 14:40 tot 15:40

    2.1 WIJSHEID

    Door Jaap ter Steege, Brian Veenhof

    Zaal: kamer 1

    Wijsheid: het juiste gebruik van de menselijke eigenschap, de rede. Een combinatie van realisme en verbeeldingskracht. Voor de stoïcijnen omvat wijsheid het begrip van wat binnen onze controle ligt en wat niet. Deze keuzevrijheid betekent het accepteren van externe gebeurtenissen en het richten van onze wil op deugdzaamheid. In leidinggeven vereist het een kalme beheersing van emoties, het streven om de ‘juiste’ dingen te doen en het aanvaarden van het onvoorspelbare. Tijdens deze sessie gaan we op zoek naar de vraag: wat is wijsheid? En hoe is dit zichtbaar in je gedrag als leidinggevende?

  14. Van 14:40 tot 15:40

    2.2 RECHTVAARDIGHEID

    Door Bob Coenraats

    Zaal: kamer 3

    Rechtvaardigheid: de kunst ervoor te zorgen dat ieder zijn aandeel, plaats en taak heeft in de gemeenschap. Deze sessie gaat over de plek van andere perspectieven in de school: hoe kun je bij morele vraagtukken en maatschappelijke thema’s kritische of afwijkende geluiden een plek geven zodat alle perspectieven rechtvaardig aan bod komen? Hoe geef je kritisch denken een plek zodat het iets toevoegt aan het collectief? Hoe kritisch kun je zelf zijn? ‘Onrechtvaardigheid zit niet alleen in wat je doet. Vaak zit het ook in wat je niet doet’ - Marucus Aurelius

  15. Van 14:40 tot 15:40

    2.3 MATIGHEID

    Door Miriam van Etteger

    Zaal: De Stallen

    ‘Goede leiders weten met complexiteit, tegenstrijdigheden en paradoxen om te gaan en onder druk uit hun reflexen te blijven’, aldus Gerda van Dijk in haar oratie Games of thrones.

    Zicht hebben op jouw emoties en reflexen én weten hoe die een rol spelen in jouw handelen doet ertoe. De deugd Matigheid is het vermogen jezelf te beheersen en je niet mee te laten slepen door je eigen behoeften en neigingen.
    Noch om die behoeften en neigingen te ontkennen en te onderdrukken. Wat betekent maathouden voor jou in jouw handelen? Waar schuurt deze deugd voor jou in wie je bent of waar je tegenaan loopt in jouw werkpraktijk?
    Zomaar een aantal vragen die we gebruiken om deze deugd te onderzoeken.

  16. Van 15:40 tot 17:00

    Afsluiting onder het genot van een hapje en drankje in de tuin

    Door Brian Veenhof

    Na een gezamenlijke afsluiting in de plenaire zaal onder leiding van Brian Veenhof, staat er een uitgebreide borrel klaar! Een ontspannen moment van napraten, (opgedane) kennis delen en netwerken voordat u weer afreist.  

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 499,00

Heb je vragen?

Zoek in de website