Opleiding taal-leesspecialist groep 1-8
Programma van Opleiding taal-leesspecialist groep 1-8
Dag 1, woensdag 25 september | |
10:00 - 16:00 | Module 1 dag 1 Door Lilian van der Bolt |
Dag 2, donderdag 7 november | |
10:00 - 16:00 | Module 1 dag 2 Door Lilian van der Bolt |
Dag 3, maandag 9 december | |
10:00 - 16:00 | Module 1 dag 3 Door Lilian van der Bolt |
Dag 4, donderdag 23 januari | |
10:00 - 16:00 | Module 2 dag 1 Door Jeroen Aarssen |
Dag 5, donderdag 13 februari | |
10:00 - 16:00 | Module 2 dag 2 Door Jeroen Aarssen |
Dag 6, dinsdag 25 maart | |
10:00 - 16:00 | Module 2 dag 3 Door Jeroen Aarssen |
Dag 7, donderdag 24 april | |
10:00 - 16:00 | Module 2 dag 4 Door Jeroen Aarssen |
-
Ontluikende geletterdheid, interactief voorlezen, begrijpend luisteren
- Ontluikende geletterdheid
- Taalbewustzijn/ Fonemisch bewustzijn
- Ontluikend schrijven
- Begrijpend luisteren, interactief voorlezen, modelen
-
Spel, mondelinge taalvaardigheid, interactievaardigheden
- Jonge kind-periode als drijfvermogen
- Spel
- Taalleermechanisme, taalproductie als motor
- Interactievaardigheden
-
Doelbewust werken aan taal, onderzoekend leren, woordenschat
- Doelbewust werken aan taal
- Onderzoekend leren: taalproductie ontlokken
- Woordenschat: schooltaalwoorden, ‘academische’ taal
-
(Voortgezet) technisch lezen
- Leesmotivatie
- Technisch lezen in de doorgaande lijn
- Interventies bij voortgezet technisch lezen
- Coaching (hoe coach ik in mijn rol als leesspecialist)
-
Thematisch begrijpend lezen
- Referentieniveaus taal
- Wat is thematisch begrijpend lezen
- Wat zijn geschikte thema’s voor het begrijpend lezen
- De rol van woordenschat binnen het thematisch begrijpend lezen
- Aanbod woorden en woordleerstrategieën
- Rijke teksten
-
Thematisch begrijpend lezen vervolg en coaching
- Het belang van mondelinge taalvaardigheid
- Schrijven
- De Taxonomie van Bloom
- Coaching
-
Formatief evalueren
- Wat is formatief evalueren
- Het belang van feedback
- Het stellen van succescriteria
- Eigenaarschap bevorderen bij leerlingen
- Instrumenten die het formatief evalueren van begrijpend lezen ondersteunen