Opleiding Basisvaardigheden middenmanagement in het onderwijs
Programma van Opleiding Basisvaardigheden middenmanagement in het onderwijs
Dag 1, maandag 16 september | |
10:00 - 16:00 | Dag 1: Positionering in de school/omgaan met de omgeving Door Sander van Veldhuizen |
Dag 2, woensdag 16 oktober | |
10:00 - 16:00 | Dag 2: Leiderschap en leiderschapstijlen Door Sander van Veldhuizen |
Dag 3, maandag 18 november | |
10:00 - 16:00 | Dag 3: Teamvorming/aansturing Door Sander van Veldhuizen |
Dag 4, woensdag 15 januari | |
10:00 - 16:00 | Dag 4: Gesprekstechnieken Door Sander van Veldhuizen |
Dag 5, woensdag 12 februari | |
10:00 - 16:00 | Dag 5: Onderzoekend/resultaatgericht leiderschap Door Sander van Veldhuizen |
Dag 6, donderdag 13 maart | |
10:00 - 16:00 | Dag 6: Kwaliteitszorg/-ontwikkeling Door Sander van Veldhuizen |
Dag 7, woensdag 9 april | |
10:00 - 16:00 | Dag 7: Leidinggeven aan veranderingen Door Sander van Veldhuizen |
Dag 8, maandag 12 mei | |
10:00 - 16:00 | Dag 8: Presentaties van de praktijkopdrachten Door Sander van Veldhuizen |
-
Van 10:00 tot 16:00
Dag 1: Positionering in de school/omgaan met de omgeving
Door Sander van Veldhuizen- Je krijgt inzicht in je positie als middenmanager in de school, in je team en de omgeving, zoals ouders, toeleverende scholen, etc.
- Je onderzoekt je verantwoordelijkheden, je cirkel van invloed en de grenzen daarvan.
- Hoe ga je om met conflicterende loyaliteiten als middenmanager: in de rollen van collega, leidinggevende en soms ook als lid van het managementteam met eindverantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit van je school.
-
- Je maakt kennis met verschillende leiderschapsstijlen en het model van Quinn.
- Je bepaalt je voorkeursrol in de managementwaardenoriëntatie van Quinn.
- Je verbindt je voorkeursrol met je werkomgeving en de betekenis voor jouw handelen.
- Je scherpt je persoonlijke leerdoelen aan met behulp van de opbrengsten uit de zelf–analyse.
- Je leert hoe je (nieuwe) leiderschapsvormen kunt toepassen in je dagelijkse schoolpraktijk.
- Je onderzoekt hoe je balans in je werk behoudt.
-
- Je wordt je bewust van de ontwikkelfase van je team en leert met welke passende interventies en technieken je voor verdere ontwikkeling zorgt.
- Je leert hoe jij commitment en eigenaarschap verkrijgt voor de doelen van het team met de inzet van ieders kwaliteiten.
- Je krijgt praktische handvatten om effectief te overleggen, samen te werken en te werken aan teamdoelen.
-
- Je ontwikkelt (met behulp van een acteur) de basisgespreksvaardigheden die je als leidinggevende nodig hebt bij de aansturing van je teamleden.
- Je oefent met casussen uit de eigen onderwijspraktijk. Daarin reflecteer je op de eigen communicatie- en gesprekstechnieken en pas je interventies toe voor effectieve gespreksvoering.
-
- Je vergroot je inzicht in veranderprocessen en hoe je effectief sturing geeft aan veranderingen waarin jij een rol hebt, zoals de onderwijsontwikkeling in je team.
- Je verdiept je in de verschillende veranderstijlen en bepaalt welke stijl het meest effectief is in de huidige ontwikkelfase van je team.
-
- Je maakt kennis met methoden en technieken voor planmatig en systematisch werken aan de ontwikkeldoelen van je team.
- Je reflecteert op de kwaliteitsstandaarden van je team en stelt vast wat goed gaat en wat aanscherping behoeft.
-
- Je leert samen met je team de vertaalslag te maken van de visie en doelen van de school naar de gewenste ontwikkeling van je team.
- Je ziet het belang van het bepalen van en werken met teamdoelen.
- Je leert een onderzoekende houding bij jezelf en je team te ontwikkelen en hoe data daarbij helpen.
- Je onderzoekt interventies en technieken voor resultaatgericht werken en past deze toe op de ontwikkelplannen van je team.
- Je krijgt praktische handvatten voor de bevordering van een kwaliteitscultuur waarin iedereen aanspreekbaar is op gemaakte afspraken en waarin ruimte is om te leren en te reflecteren.
-
- Je maakt kennis met het beroepsprofiel schoolleiders.
- Je presenteert je praktijkopdracht.
- Je oefent met evaluatieve gespreksvaardigheden.
- Afronding, evaluatie en certificering.