Pedagogisch coachen
Programma van Pedagogisch coachen
Dag 1, maandag 30 september | |
10:00 - 16:00 | Dagdeel 1 en 2 Door Marjolein Gritter |
Dag 2, maandag 4 november | |
10:00 - 16:00 | Een online leercoachgesprek Door Marjolein Gritter |
Dag 3, maandag 25 november | |
10:00 - 13:00 | Dagdeel 3 Door Marjolein Gritter |
-
Zelfregulerend leren en pedagogisch coachen
De ochtend gaat over zelfregulerend leren en het (her)kennen van motivationele leerstrategieën bij leerlingen:- Afstemmen op je persoonlijke leervraag
- Wat is pedagogisch coachen?
- Oefenen met pedagogische coachvaardigheden zoals empathisch luisteren, reflectie, effectief feedback geven
- Motivationele leerstrategieën herkennen die zorgen voor eigenaarschap en zelfcontrole
In de middag gaan we praktisch aan de slag met;
- het maken van een persoonlijk begeleidingsplan voor een leerling om de groeimindset en zelfeffectiviteit bij leerlingen te versterken.
- de structuur van een effectief pedagogisch leercoachgesprek
Je krijgt feedback op het opgestelde begeleidingsplan en na de bijeenkomst voer je de interventies en het begeleidingsplan daadwerkelijk uit in de praktijk.
-
Op deze dag heb je een online leercoachgesprek met je critical friend/peercoach en trainer over je eigen leerdoel en persoonlijk begeleidingsplan. Dit gesprek duurt 45 minuten en vindt plaats op een nader te bepalen tijdstip.
-
Pedagogisch coachen in de praktijk
Naar aanleiding van het pedagogisch coachgesprek dat je in je eigen onderwijspraktijk hebt gevoerd, wordt gereflecteerd op de verschillende onderdelen en de vragen die zijn gesteld tijdens dat gesprek
- Oefenen met leercoachvaardigheden als feedback geven op product, proces en mate van zelfregulatie
- Aan de slag met het ontwerpen van tools om de zelfeffectiviteit en een groeigerichte leermentaliteit bij leerlingen te versterken.