Pedagogisch coachen
Hoe krijg je gemotiveerde leerlingen?
Je wilt leerlingen of studenten die zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Dat ze hun opdrachten op tijd inleveren en dat ze doorzetten, ook bij tegenslag. Gemotiveerde leerlingen zijn in staat tot zelfregulerend leren, hebben goed ontwikkelde executieve vaardigheden en voelen zich eigenaar van hun leerproces. Zij hebben er vertrouwen in dat ze een taak kunnen, concentreren zich zo lang als nodig is en zetten door om een taak af te maken. Ze kunnen bovendien doelbewust hun leerhouding beïnvloeden door de inzet van leerstrategieën.
Leerstrategieëen voor zelfmotivatie
Wat kun je doen om de zelfmotivatie van je leerlingen te versterken? Hoe stimuleer je hun groeimindset en bevorder je hun zelfregulerend vermogen en leermentaliteit? Dit vraagt om leercoaching waarbij je de leerling zelf tot actie beweegt. In deze training focussen we vanuit de rol van leercoach op effectief pedagogisch coachen.
Zelfvertrouwen, invloed en leerstrategieën
Het vermogen van leerlingen om zelf goed in te schatten dat zij de leertaak kunnen behalen, is een van de voorwaarden om te starten met een taak. Daarnaast is eigen motivatie voor de leertaak van belang. Door leerlingen invloed te geven, bijvoorbeeld met keuzes in een leertaak, krijgen zij het gevoel dat ze controle hebben over hun eigen leerproces. Hoe groter dat gevoel, hoe groter hun doorzettingsvermogen bij tegenslag. De inzet van motivationele leerstrategieën zijn vervolgens doorslaggevend om de leertaak te voltooien.
Als goede pedagogisch leercoach begeleid je leerlingen bij de ontwikkeling van hun zelfmotivatie, doorzettingsvermogen, emotieregulatie en groeimindset. Zo weet je de veerkracht en het mentale welbevinden van je leerlingen te bevorderen.
Wat leer je?
Tijdens deze cursus pedagogisch coachen leer je:
- de groeimindset en zelfeffectiviteit bij leerlingen te versterken
- motivationele leerstrategieën te herkennen die zorgen voor eigenaarschap en zelfcontrole
- pedagogische coachingsvaardigheden zoals empathisch luisteren, reflectie, effectief feedback geven
- de structuur van een effectief leercoachgesprek
- leerlingen HOOP geven vanuit autonomie, betrokkenheid en competentie.
Voor wie?
Docenten, mentoren en coaches in vo en mbo
Praktische informatie
Vooraf ontvang je het boek De leercoach · De zesde rol van de leraar en informatie in Moodle over de sociaal-emotionele ontwikkeling van jongeren. We vragen je hoofdstuk 1, 2 en 4 van het boek en de informatie te bestuderen. Op basis daarvan geef je vooraf je leervraag aan en beschrijf je een casus waar je effectiever in wilt worden.
Wat vonden anderen van deze training?
- 'Inhoudelijk goed, duidelijk, helder gestructureerd met praktische tips en handvatten voor de dagelijkse lespraktijk.'
- 'Trainer was duidelijk kundig, overtuigend en motiverend. Leuk en leerzaam!'
- 'Ik vond deze training super inspirerend'
Meer weten?
De leercoach in het vo
De leercoach in het mbo
Opleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Training Zelfregulerend leren met executieve functies
Training Vakdidactisch coachen