Klassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Betere sfeer in de klas
Je wilt een positieve en veilige sfeer in je klas, de aandacht vast kunnen houden en je leerlingen motiveren om zich verder te ontwikkelen. Rust, betrokkenheid en duidelijkheid zijn belangrijke factoren voor de sfeer waarin je lesgeeft. Goed klassenmanagement zorgt hiervoor.
Voor het goed managen van een klas zijn organiseren en communiceren belangrijke vaardigheden. Sluiten jouw organisatorische, pedagogische en communicatieve vaardigheden nog aan op de praktijk van het lesgeven en begeleiden? In deze training krijg je concrete, direct toepasbare inzichten en vaardigheden om negatieve patronen te doorbreken en doelmatig met leerlingen te communiceren. De zes rollen van de leraar zijn daarbij het uitgangspunt.
Effectiever en prettiger lesgeven
Tijdens deze cursus werk je vanuit je eigen ervaring en leervraag. Zelfreflectie maakt het mogelijk om vragen die bij jou leven, beantwoord te krijgen en je eigen uitdagingen helder te maken. Je gaat concreet aan de slag met die uitdagingen. Dat doe je door concreet oplossingen uit te werken en veel met elkaar uit te wisselen.
De thema’s van de training zijn gebaseerd op de zes rollen van de leraar:
- gastheer: hoe maak je contact en de klas startklaar?
- presentator: leiderschap en hoe ga je om met eerste overtredingen?
- didacticus: hoe zet je leerlingen effectief aan het werk?
- pedagoog: op welke wijze corrigeer je?
- afsluiter: hoe laat je leerlingen reflecteren op de les?
- leercoach: hoe help je leerlingen zichzelf te helpen?
Wat leer je?
Tijdens deze training:
- krijg je inzicht in je eigen handelen in de klas
- leer je met praktische tips effectieve interventies toe te passen
- word je vaardiger in de communicatie met pubers
- weet je situaties om te buigen naar een positieve sfeer in de klas
De training is interactief, met veel ruimte voor uitwisselen en ervaringen delen. We spreken open met elkaar over alles wat in de klassen gebeurt en onderzoeken vooral ook de minder effectieve momenten. Waardoor ontstaan patronen die het didactische klimaat in je klas verstoren? Hoe komt het dat je de aandacht soms niet weet vast te houden? Wat doet routine met je eigen motivatie en die van leerlingen? Sluit je aanpak voldoende aan bij de belevingswereld en behoeften van de huidige generatie leerlingen?
Voor wie?
Beginnende en ervaren docenten en zij-instromers in vo en mbo.
Wanneer en waar?
- 10 april 2024, 10.00 - 16.00 uur
- 22 mei 2024, 13.00 - 16.00 uur
- CPS Amersfoort.
Op de eerste dag wordt er voor een lunch gezorgd.
Je ontvangt bij deze training de publicatie De zes rollen van de leraar in de praktijk.
Wat vonden anderen van deze training?
- 'Toepasbaar en nuttig. Bruikbare theorie en praktische handvaten en voorbeelden.’
- '‘Prettige trainer: confronterend, met humor en verstand van de praktijk.’
Meer weten?
De zes rollen van de leraar
Leercoach: de zesde rol van de leraar
CPS-trainingen over de zes rollen