Teacher leadership: Leidinggeven in de school als leraar
Je bent leraar in hart en ziel, en toch wil je meer
Je wilt bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan schoolontwikkeling, je wilt projecten leiden, je wilt leidinggeven aan een professionele leergemeenschap (PLG) of expertgroep. Kortom, je wilt een extra rol oppakken, leidinggeven aan activiteiten binnen jouw school. Om samen met collega’s bij te dragen aan de ambitie van de school.
Dat roept vragen op zoals:
- Ik ga een coördinerende rol oppakken en wil graag de vaardigheden die daarbij horen ontwikkelen.
- Ik wil of ga een rol spelen in de vernieuwing van onderwijs op onze school, hoe ik pak dat aan?
- Hoe leid ik een project in mijn school? Hoe krijg ik mijn collega’s daarin mee?
- Bij ons op school werken we met expertgroepen, hoe geef je daar leiding aan?
“Teacher leadership is het proces waarbij leraren op basis van expertise en affiniteit invloed uitoefenen op collega’s, schoolleiders en andere actoren binnen en buiten de school (Snoek 2019)”. Een leidinggevende rol op u nemen als docent (teacher leader), roept allerlei vragen op.
- Wat is leiderschap en wie wil ik zijn als teacher leader?
- Hoe krijg ik anderen, mijn collega’s mee?
- Hoe leid ik een innovatie/project?
- Hoe geef je vorm en leiding aan een PLG of expertgroep?
- Hoe werk ik aan gedeelde verantwoordelijkheid?
In deze training gaan wij aan de slag met bovenstaande vragen, thema’s. Je eigen leervragen vormen de rode draad door de bijeenkomsten. Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst krijg je een digitale intake met reflectievragen om je leervragen te formuleren.
Je krijgt theorie, kennis aangereikt en gebruikt deze om meer begrip en grip te krijgen op de eigen praktijk. Daarnaast breng je praktijkcases in waarvan specifieke onderwerpen in een leerteam worden besproken. Ook krijg je praktijkoefeningen die je tussen de bijeenkomsten op de eigen school uitvoert.
Wat leer je?
- Je krijgt grip op je eigen leiderschapskwaliteiten en ontwikkelpunten
- Je ontwikkelt een gedragsrepertoire dat je kunt inzetten in leidinggevende rollen, zoals leidinggeven aan inhoudelijke verandertrajecten, projecten, PLG’s, expertgroepen
- Je leert vanuit wederzijdse afhankelijkheid leiding te geven aan een verandering of projectteam/ werkgroep
Voor wie?
Deze training is voor leraren, coördinatoren, projectleiders, stafleden uit po, vo en mbo.
Instroom: je hebt een passende leer- of werkplek waar je de kennis in praktijk kunt brengen, aan een (verander)opdracht kunt werken.
Wanneer en waar?
- 25 mei 2022 - 13.00 - 16.00 uur
- 16 juni 2022 - 10.00 - 16.00 uur
- 13 september 2022 - 13.00 – 16.00 uur
- 10 oktober 2022 - 13.00 – 16.00 uur
- 14 november 2022 - 13.00 – 16.00 uur
- Locatie Amersfoort
Praktische informatie
Persoonlijk leiderschap
Je persoonlijke ontwikkeling staat centraal. Je geeft proactief vorm aan je eigen leiderschapsontwikkeling. Vóór de bijeenkomsten formuleer je je leervragen, je bestudeert zelfstandig de theorie en werkt deze na de bijeenkomsten uit in de eigen praktijk. Je sluit deze training af door de impact van je leiderschap in de school te laten zien.
Leerteams
Tijdens de bijeenkomsten leren we van en met elkaar in kleinere leerteams. Deze leerteams werken de kennis uit, geven elkaar feedback en delen, presenteren hun bevindingen.