Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!
Zelfregulerend leren, Oracy en Maatschappelijke Diensttijd
Hoe kun je studenten tijdens hun MDT-reis actief begeleiden als leercoach? Voor docenten burgerschap en LOB van ROC Mondriaan ontwikkelden we een inspirerend professionaliseringstraject om studenten actief te leren werken aan waardevolle competenties als motivatie, zelfregulatie en presentatie. Competenties waarmee zij proactieve, betrokken en zelfverzekerde studenten zullen worden, die klaar zijn voor de maatschappij van nu en de toekomst.
Hoe kunnen we jongeren actief betrekken bij de samenleving van nu en morgen?
Alix en Mare zijn er vol van. De gedachte aan een challenge voor hun MDT, Maatschappelijke Diensttijd, gaf hen aanvankelijk weinig motivatie en energie. Een beetje vreemd en ongemakkelijk, zo voelde het. En impact maken? Wat is dat eigenlijk, waarom zouden we dat doen en daarover nadenken? De keuze aan challenges was groot: van het begeleiden van dementerende bejaarden in een verpleegtehuis tot het werken in een winkel voor vluchtelingen.
Nu kijken ze vol trots terug op hun MDT. ‘Ik weet nu wat ik kan en welke kwaliteiten ik heb. Dat ik impact kan hebben en mezelf kan aansturen in een project. Echt een mooie ervaring’, vertelt Alix. Ook Mare is trots; ‘ik was altijd best wel stil, maar ik heb geleerd om mijn stem te laten horen! Dat heeft me meer zelfvertrouwen gegeven’.
Op het ROC Mondriaan in Delft werken de studenten gedurende een aantal weken in challenges aan hun maatschappelijke diensttijd. Zij zetten zich voor een paar uur per week vrijwillig in voor een ander. Ondertussen ontdekken ze hun kwaliteiten, waarden en ontmoeten zij anderen. Zo oefenen ze in het nemen van verantwoordelijkheid, het zichzelf aansturen en ontdekken ze wat zij belangrijk vinden. Maar ook waar ze een positieve impact kunnen maken in de maatschappij.
Zelfregulatie zorgt ervoor dat studenten in verschillende situaties en contexten weten welke strategie of aanpak hen het best helpt. Juist daarom is het opdoen van praktijkervaring in de challenge erg waardevol. Van proberen kun je immers leren!
Hoe kunnen docenten studenten begeleiden om meer proactieve, betrokken, zelfverzekerde en zelfregulerende studenten te worden?
Om studenten deze ervaring op te laten doen, hebben de docenten een lesprogramma voor MDT ontwikkeld. Maar dat betekent niet altijd dat studenten uit zichzelf in actie komen.
Hoe je studenten daarin actief begeleidt als leercoach, leerden de docenten van het ROC Mondriaan in hun MDT-professionaliseringsprogramma (MDT-reis).
In deze MDT-reis leerden zij op een effectieve manier de studenten actief te begeleiden en te coachen in de challenge. Het programma bestond uit drie essentiële aspecten van zelfregulatie:
- Metacognitieve zelfregulatie: het voorbereiden, monitoren en evalueren van de zelfsturingsprocessen tijdens de challenge;
- Motivationele zelfregulatie: het monitoren en beïnvloeden van motivatie, gevoelens en gedrag tijdens de challenge;
- Oracy: het vermogen om op een effectieve manier te spreken en te luisteren tijdens de challenge.
Dit leerden de docenten tijdens hun professionaliseringsprogramma
1.De student actief te begeleiden naar zelfregulerend leren met hét ABCDE van de leercoach. Welke strategieën zijn er voor studenten om zichzelf aan te sturen? Hoe komen studenten tot zelfregulatie?
2. Motivationele zelfregulatie gaat over het hebben van veerkracht in verschillende situaties. Hoe leer je studenten door te zetten in de challenge als het tegenzit? Hoe leer je ze veerkrachtig om te gaan met tegenslag?
Welbevinden en veerkracht is een actueel thema voor jongvolwassenen in Nederland. Om op een goede manier te bouwen aan veerkracht en zelfvertrouwen tijdens de challenges, zijn strategieën voor need crafting toegevoegd aan het repertoire van de docenten. Need crafting is gebaseerd op de zelfdeterminatietheorie en leert om studenten zelf te voorzien in hun dagelijkse behoeften op het gebied van Autonomie, verBondenheid en Competentie. Hoe kunnen studenten hun eigen ABC-batterij vullen? Hoe leer je hen hun eigen stem en potentieel te vinden en te laten horen?
3. Het belang van mondelinge taalvaardigheid (Oracy). Jezelf en je denken reguleren en aansturen vraagt om innerlijke taalvaardigheid. Daarnaast vragen ook de challenges om zelfvertrouwen in het spreken.
Het waarderen van de stem en ideeën van studenten staat tijdens Oracy centraal. Waar kan en wil je het verschil en impact maken? Met behulp van het raamwerk van Oracy, dat ontwikkeld is door de Universiteit van Cambrigde i.s.m. CPS, wordt gewerkt aan alle facetten van de mondelinge taalvaardigheid. Dit helpt studenten om grote impact te maken tijdens de challenges!
Welke impact heeft dit MDT-programma op de docenten gehad?
Docenten hebben tijdens de training geoefend met een toolbox met diverse strategieën voor zelfregulatie. Deze tools blijven ze gebruiken. Niet alleen in de lessen MDT maar ook in andere vakken van het curriculum burgerschap of LOB.
‘De coachtools en oefeningen waren zeer waardevol en blijf ik zeker gebruiken.
Vooral de afstemmingsoefeningen en eerst vragen voordat ik ga oordelen.’
‘Ik begrijp nu waar amotivatie uit kan voortkomen en hoe ik dat kan begeleiden.’
"Wat me het meest aansprak tijdens deze trainingen, was de focus op Oracy. Het benadrukte de essentie van het ontwikkelen van spreekvaardigheid bij studenten. Het belang van spreken als leermiddel werd duidelijk: van spreken kun je leren!’
Aan de slag met leercoaching, MDT, burgerschap of Oracy in het MBO?
Neem contact op met Ariena om te kijken wat CPS voor jouw school kan betekenen. Wil je meer informatie over Oracy? Neem contact op met Miriam. Onze gegevens vind je onderaan dit blog.