Hoe zou ik meer kunnen differentiëren in de praktijkles?

Hoe zou ik meer kunnen differentiëren in de praktijkles?

Docenten die een praktijkvak geven werken vaak al gedifferentieerd: leerlingen werken in hun eigen tempo en kiezen (gedeeltelijk) zelf hun opdrachten. Wat praktijkdocenten ook heel goed zouden kunnen doen is differentiëren naar de manier waarop je dingen kunt leren.


Keuzes in werkvormen en onderwerpen

Je kunt leerlingen keuzes geven in werkvormen of onderwerpen, waardoor je inspeelt op hun leervoorkeuren of interesses. Die kunnen overigens per dag en les verschillen! Je kunt in eerste instantie aansluiten bij de voorkeur van een leerling (matchen) en daarna in een andere les een leerling aanmoedigen een keuze buiten de comfort zone te maken (stretchen).


Iedere leerling een eigen route

Wat je doet als je op deze wijze differentieert is dat je van één opdracht verschillende versies maakt. Leerlingen werken wel aan hetzelfde resultaat, maar kunnen de route ernaartoe zelf uitkiezen. Een voorbeeld hiervan zijn de opdrachtvarianten die docenten Techniek maakten voor het bouwen van een vogelhuisje (zie tabel hieronder).

Bij blog differentieren in de praktijkles | Keuze eigen route differentieren (1)


Goede planning is vereist

Deze manier van differentiëren vraagt wel een goede planning van je les. Je moet als leraar verschillende instructies geven en feedback. Je moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat de verschillende groepen op verschillende momenten ondersteuning en feedback van je krijgen.

Je kunt denken aan de volgende lesindeling:

  1. Lesplanning aangeven en keuze maken
  2. Materiaal pakken / video bekijken
  3. Feedback loopronde startend bij de leerlingen die keuze 1 hebben gemaakt
  4. Afsluiting van de les 


Extra aandachtspunt

Een ander aandachtspunt is de werkplek. Het is praktisch om werkplekken per versie van de opdracht te maken (bij het begin van de les zitten de leerlingen gelijk op de juiste plek) met daarbij de benodigde bronnen (een tablet met korte instructiefilmpjes en nakijkbladen).


Praktische verdieping

Wil je je verdiepen op het onderwerp differentiëren?
Bekijk ons academieaanbod of lees de uitgave Differentiëren is te leren!

Wil je met je team liever een training op maat bij jou op school?
Neem dan contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.
Mijn gegevens vind je hieronder.

Over de auteur

Meike Berben 2023.png

Meike Berben

Meike is adviseur en trainer bij CPS en expert op het gebied van didactiek, differentiëren, formatief handelen en ict in de les. Zij is ook auteur van de boeken Differentiëren is te leren en Formatief handelen in de les.

Bekijk profiel

Zoek in de website