Maar eerst ving ik een monster

Maar eerst ving ik een monster

Een prentenboek om voor te lezen, samen te lezen en te vertellen

Het is bedtijd. ‘Kom’, zeg ik, ‘dan lezen we nog even een verhaaltje voor je gaat slapen. Zo… (ik klap het boek dicht)… en nu is het verhaaltje afgelopen en uit. Ga jij maar eens lekker dromen!’

Als je dit mooie prentenboek in handen hebt verloopt het voorleesritueel toch net even iets anders. Dit prentenboek is namelijk niet alleen om vóór te lezen, maar juist ook om samen te lezen en te vertellen. Tjibbe Veldkamp schreef een verhaal dat nooit uit is. Het is een ideaal boek voor kinderen om de vaardigheid van het tijdrekken door praten verder te oefenen. Het prentenboek is een ode aan fantasierijk denken en vertellen. Het gaat uit van de betoverende kracht van verhalen. 

Aan het einde van een dag hebben kinderen vaak al veel prikkels te verwerken gehad. Gedurende de dag zien we dat leerkrachten/jonge kind begeleiders vanuit een goede intentie, zelf veel aan het woord zijn. Steeds meer begeleiders ontdekken echter ook het belang van het bieden van spreekruimte aan leerlingen. Het is goed om als leerkracht/begeleider vanuit een rijk taalaanbod veel te vertellen aan kinderen. Maar het is zeker zo belangrijk om kinderen ook zelf aan het woord te laten om zo hun mondelinge taalvaardigheid te ontwikkelen. Dit boek stimuleert het creatief denken en daarbij ook het verwoorden van gedachten en gevoelens. Thuis kun je samen dit verhaal steeds opnieuw een eigen draai geven en je fantasie de vrije loop laten, zo stimuleer je de autonomie en het vrij denken van jonge kinderen. 

Tip 1

Laat kinderen na een korte denktijd (met een timer) met praatmaatjes discussiëren over een vraag; ‘Hoe zou jij een monster vangen?’ of ‘Hoe zou je monsters gevangen kunnen houden?’

Tip 2

De monsters in dit boek zijn allemaal anders… net als wij mensen verschillen ze in identiteit. Ga met kinderen in gesprek over mensen en monsters (pluriformiteit). Oefen meteen beurtgedrag en het naar elkaar luisteren (participatie). Zou je ook bevriend kunnen raken met een monster? Waarom bestaan monsters eigenlijk? 

Tip 3

Als het donker is zie je de monsters, als het licht is zijn ze weer verdwenen. Teken je verhaal of speel jouw eigen verzonnen verhaal na met een zaklamp. Ontwerp een goed vangnet voor monsters of bouw een monsterwereld in de bouwhoek of gymzaal. 

Op zoek naar meer voorleestips? Download ze hier.

Wil je meer informatie over onderwijs aan het jonge kind, mondelinge taalvaardigheid (Oracy) en/of zelfleiderschap bij kinderen? Neem dan contact op met de Miriam Op de Beek. 

Over de auteur

Miriam op de Beek 2022.jpg

Miriam Op de Beek

Miriam is gecertificeerd trainer en begeleider van scholen die een The Leader in Me-school willen worden of trainingen willen volgen in de 7 gewoonten van Stephen Covey. Daarnaast heeft Miriam veel ervaring op het gebied van gehoor-, stem- en taalontwikkeling en is ze leercoach expert.

Bekijk profiel

Zoek in de website