Berichten geschreven door Roel Vos

Blog Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken.png

Geef minder feedback en laat feedback beter gebruiken

"Feedback is een van de belangrijkste factoren met invloed op leerprestaties, maar dit effect kan zowel positief als negatief zijn." Deze eerste zin uit het baanbrekende artikel van Hattie en Timpe...
Roel Vos
15 maart 2024 om 14:29
Blog 5 vragen over formatief handelen .png

Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord

Onlangs verscheen de herziene druk van het boek Formatief handelen in de les - Toetsen van het leren om te leren. Daarin beschrijven we praktische voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om forma...
Roel Vos
14 november 2023 om 14:06
Bij blog formatief toetsen 383px.jpg

Vijf vragen over formatief toetsen met een kort en een langer antwoord

Binnenkort verschijnt de tweede druk van het boek ‘formatief toetsen in de les, toetsen van het leren om te leren’. Daarin beschrijven we praktische voorbeelden, stappenplannen en werkv...
Roel Vos
3 mei 2021 om 15:11
Nieuwsbrief online trainingen - nov 2020.jpg

ICT in de les: een succes? Vijf didactische doelen bij het gebruik van digitale middelen.

Er zijn tegenwoordig talloze digitale middelen beschikbaar die het lesgeven en leren kunnen vergemakkelijken of verbeteren. Het toepassen van ICT is echter geen trucje, dat automatisch leidt tot ee...
Roel Vos
7 september 2020 om 10:30
Bij blog differentieren op afstand mei 2020.png

Differentiëren in digitaal afstandsonderwijs

Veel docenten in het vo en mbo geven momenteel op afstand les en merken dat ook daarin verschillen tussen leerlingen een rol spelen. Docenten geven echter aan te worstelen met het zichtbaar maken v...
Roel Vos , Meike Berben
18 mei 2020 om 11:08
blog formatief Roel oktober 2019.jpg

Niet de toets, maar het gevolg bepaalt of je formatief bezig bent

Hoe pas je formatief handelen toe in een les? Deze vraag bespreek ik vaak met docenten die zoeken naar een manier om het leren van hun leerlingen beter zichtbaar te maken. Zij proberen daarmee hun ...
Roel Vos
29 oktober 2019 om 14:51
shutterstock_786326170.jpg

4 misverstanden over differentiëren

Vrijwel dagelijks begeleiden wij docenten en scholen bij het implementeren van differentiëren in de lessen. Wij merken dat er soms onduidelijkheid bestaat over wat differentiëren wé...
Roel Vos , Meike Berben , Sander van Veldhuizen
28 november 2018 om 08:00
gamification.png

Betrokkenheid in de les door gamificatie

Ruim 38 procent van de jongeren tussen 11 en 16 jaar in Nederland besteedt minstens 3 uur per doordeweekse dag aan het spelen van computerspelletjes, zo blijkt uit een landelijk onderzoek naar de g...
Roel Vos
20 maart 2018 om 13:48
blog examenvoorbereiding.jpg

Examenvoorbereiding? Zo voorkom je dat je leerlingen struikelen over taal

Examens zijn vaak behoorlijk talig. Niet alleen bij Nederlands en de moderne vreemde talen, maar óók bij de exacte vakken en de mens- en maatschappijvakken. Leerlingen lopen onnodig p...
Roel Vos , Els Loman
9 januari 2018 om 09:44
blog examenvoorbereiding.jpg

Welke manieren zijn er om te differentiëren?

“Ik heb enkele collega’s die al differentiëren, maar volgens mij doen ze dat heel verschillend." Een opmerking die ik regelmatig hoor als ik in gesprek raak met docenten. Inderdaad...
Roel Vos
11 september 2017 om 09:01

Zoek in de website