Slim organiseren in de kleutergroep
Het jonge brein van kleuters gedijt bij structuur en voorspelbaarheid, maar ook bij ruimte voor ontdekken en groei. Slim organiseren is nodig wanneer je aan de behoeften van al je kleuters wil vold...
Studenten vergroten hun impact in MDT door zelfregulatie!
Hoe kun je studenten tijdens hun MDT-reis actief begeleiden als leercoach? Voor docenten burgerschap en LOB van ROC Mondriaan ontwikkelden we een inspirerend professionaliseringstraject om st...
Werken aan gelijke kansen
Een kijkje in de start van een schooldag in groep 1/2Mike komt binnengerend, zijn grote broer zwaait nog even in de gang voordat hij snel weer naar buiten loopt. De geur van een joint hangt in de s...
Oracy, de lijm bij zelfregulerend leren!
Zelfregulerend leren is een zeer effectieve vorm van leren. Niet voor niets staat het als 'effectieve interventie' op de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs. Bij zelfregulerend leren pa...
Het pingpong-principe
Jonge kinderen zijn gefascineerd door alles om zich heen. Nieuwe prikkels verwonderen hen en ze vinden het prachtig om anderen daarop te wijzen en erover ‘in gesprek’ te gaan. Ook als z...
Kinderen verzorgen inloopochtend zelf
Van mijn buurmeisje Milou (6 jaar) heb ik een zelfontworpen uitnodiging gekregen voor een inloopochtend op haar school. Het is een basisschool waar gewerkt wordt met zelfleiderschap volgens de 7 ge...
Een gitaar en een mond vol tanden
Blog 2 - OracyHet is 1985. ‘Hoi, ik ben Miriam en ik doe mijn spreekbeurt over de gitaar’. Stilte. ‘De gitaar is een snaarinstrument met zes snaren’. Ik adem hoorbaar uit. S...
Maar eerst ving ik een monster
Het is bedtijd. ‘Kom’, zeg ik, ‘dan lezen we nog even een verhaaltje voor je gaat slapen. Zo… (ik klap het boek dicht)… en nu is het verhaaltje afgelopen en uit. Ga ...
De Glijbaanpoetser
Op een Leader in Me school leren kinderen om zelfleiderschap te ontwikkelen. Dit doen ze door te oefenen met 7 gewoonten (www.cps.nl/de-zeven-gewoonten-van-stephen-covey) die je helpen om te ontdek...
Oracy: leren om/door te spreken
Hoe gaat het in deze coronatijd eigenlijk met de kinderen in je klas? Ze zeggen vaak ‘goed’, maar is dat ook zo? Het uitblijven van vragen en reacties doet je soms anders vermoeden. Zij...