CPS Academie

  1. 09 jan
    Pedagogisch coachen

    Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.

  2. 22 jan
    Zelfregulerend leren met executieve functies

    Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen en succesvoller zijn in leren. Hoe stimuleer je die zelfregulerende vaardigheden als docent?

  3. 23 jan
    Zelfregulerend leren in het basisonderwijs

    Train en versterk het zelfregulerend leren bij je leerlingen. Dat zorgt voor een prettigere sfeer, fijner gedrag, groei van de executieve functies en daardoor betere resultaten. Leer hoe je de zelfregulerende vaardigheden bij je leerlingen stimuleert.

  4. 29 jan
    Inspiratiedag Denken activeren in de klas

    Onder leiding van CPS-experts volg je plenaire lezingen en neem je deel aan een proeverij van workshops en ontwerpateliers. Je komt meer te weten over de rol van denken in het leerproces en aan het eind van de dag heb je praktische ideeën en een concreet lesontwerp om in je les het denken te activeren.

  5. 05 feb
    Sterke rekenaars begeleiden en motiveren

    Je wilt ook sterke rekenaars optimaal begeleiden. Zorgen dat ze zo veel mogelijk leren en gemotiveerd blijven. Leer meer over verschillende soorten sterke rekenaars en hoe je die het beste onderwijs biedt.

  6. 20 mrt
    Inspiratiedag Jonge Kind: de basis voor de basisvaardigheden

    Wie werkt met peuters of kleuters weet hoe belangrijk die vroege jaren zijn. Dat is de periode waarin het fundament wordt gelegd voor leren en de zogenoemde basisvaardigheden, maar ook voor vaardigheden als samenwerken, werkhouding en doorzettingsvermogen. Wie werkt met peuters of kleuters weet óók dat jonge kinderen anders ‘leren’ dan oudere kinderen en dat spel hierbij een belangrijke rol speelt. Tijdens deze inspiratiedag zijn de centrale activiteiten kennisdeling, samen ontwerpen en uitwisselen. Aan het eind van de dag ga je geïnspireerd naar huis, met praktische ideeën en met concrete ingrediënten voor een activiteit met peuters of kleuters.

  7. 03 apr
    Kritisch leren denken bij mens- en maatschappijvakken

    Leer je leerlingen kritisch denken bij jouw mens- en maatschappijvak. Laat ze daarvoor oefenen met systematisch redeneren en argumenteren op basis van de inhoud van het vak. Zo leren ze de stof beter en zullen ze uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden geven op (toets)vragen.

  8. 04 apr
    Rekenvaardigheden in het voortgezet onderwijs

    Je merkt dat leerlingen moeite hebben met rekenen bij jouw vak. Of dat ze getallen niet goed kunnen interpreteren. Met effectieve rekeninstructie verhoog je de rekenvaardigheden en de gecijferdheid van je leerlingen.

  9. 05 jun
    Vakdidactisch coachen

    Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.

  10. 10 sep
    Effectieve rekenlessen voor redactiesommen

    Veel leerlingen hebben moeite met redactiesommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in dit soort verhaaltjessommen. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze talige sommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?

  11. 25 sep
    Doelgericht werken met leerlijnen

    Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.

Zoek in de website