Filter op:
- Gefilterd op:
- Het jonge kind
- ICT
- Zelfregulerend leren
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen en succesvoller zijn in leren. Hoe stimuleer je die zelfregulerende vaardigheden als docent?
Train en versterk het zelfregulerend leren bij je leerlingen. Dat zorgt voor een prettigere sfeer, fijner gedrag, groei van de executieve functies en daardoor betere resultaten. Leer hoe je de zelfregulerende vaardigheden bij je leerlingen stimuleert.
Onder leiding van CPS-experts volg je plenaire lezingen en neem je deel aan een proeverij van workshops en ontwerpateliers. Je komt meer te weten over de rol van denken in het leerproces en aan het eind van de dag heb je praktische ideeën en een concreet lesontwerp om in je les het denken te activeren.
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief handelen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.
Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.
Wie werkt met peuters of kleuters weet hoe belangrijk die vroege jaren zijn. Dat is de periode waarin het fundament wordt gelegd voor leren en de zogenoemde basisvaardigheden, maar ook voor vaardigheden als samenwerken, werkhouding en doorzettingsvermogen. Wie werkt met peuters of kleuters weet óók dat jonge kinderen anders ‘leren’ dan oudere kinderen en dat spel hierbij een belangrijke rol speelt. Tijdens deze inspiratiedag zijn de centrale activiteiten kennisdeling, samen ontwerpen en uitwisselen. Aan het eind van de dag ga je geïnspireerd naar huis, met praktische ideeën en met concrete ingrediënten voor een activiteit met peuters of kleuters.
Leer je leerlingen kritisch denken bij jouw mens- en maatschappijvak. Laat ze daarvoor oefenen met systematisch redeneren en argumenteren op basis van de inhoud van het vak. Zo leren ze de stof beter en zullen ze uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden geven op (toets)vragen.
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
Veel leerlingen hebben moeite met redactiesommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in dit soort verhaaltjessommen. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze talige sommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?
Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.
Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief handelen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
Leer hoe je variatie aanbrengt in je les Nederlands of MVT en je leerlingen gemotiveerd houdt met gratis beschikbare digitale tools. Je kunt hiermee je lessen makkelijker en beter organiseren en ontwerpen, formatief handelen, video’s opnemen en meer.
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie in je lessen en gemotiveerdere leerlingen.
Je wilt leerlingen actief betrekken bij je lessen. In deze training bij jou op school leer je welke werkvormen en ICT-tools je kunt toepassen voor meer variatie en motivatie tijdens de lessen van je mens- en maatschappijvak.
Hoe bereid je als school en als leraren je leerlingen optimaal voor op de examens en houd je ze bovendien gemotiveerd? In deze vervolgtraining leer je meer over examendidactiek en ontwerp je uitdagende examentrainingen voor jouw vak.