Filter op:
- Gefilterd op:
- Het jonge kind
- Taal
- Coaching
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Als taalcoördinator ontwikkel je in opdracht van de schoolleiding het taalbeleid op je school en zorg je voor het realiseren ervan. Leer in deze module van de opleiding Taalcoördinator onder meer waar je dan moet beginnen en hoe je een taalbeleidsplan ontwikkelt en uitwerkt waarvoor draagvlak is.
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
Je wilt dat je leerlingen de schrijfopdrachten binnen jouw vak beter uitvoeren. Terwijl ze dat leren, nemen ze bovendien de lesstof actiever tot zich en ontwikkelen ze zich tot betere schrijvers. Ontdek hoe je dit bereikt door schrijfonderwijs te integreren in jouw vak.
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
Ben je teamleider of afdelingsleider, coördinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Met deze opleiding krijg je de kennis en vaardigheden waarmee je je ontwikkelt tot professioneel leidinggevende in het onderwijs.
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
Leer de taalontwikkeling van kinderen in de midden- en bovenbouw doelgericht en planmatig te stimuleren in deze vierdaagse module. Aan bod komen onder meer thematisch begrijpend en technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en formatief evalueren.
Onder leiding van CPS-experts volg je plenaire lezingen en neem je deel aan een proeverij van workshops en ontwerpateliers. Je komt meer te weten over de rol van denken in het leerproces en aan het eind van de dag heb je praktische ideeën en een concreet lesontwerp om in je les het denken te activeren.
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Als taalcoördinator ben jij de expert op het gebied van taalbewust lesgeven. In deze module leer je meer over hoe je de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht. Met onder andere vele taalrijke werkvormen voor taalbewuste vaklessen.
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Tijdens deze opleiding leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het eindexamen Spaans. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.
Leer als docentcoach of leerkrachtcoach nog beter je collega’s in het onderwijs te coachen. Op onbewuste overtuigingen, op specifieke doelgroepen en met de zes rollen van de leraar. Deze module is een verdieping van en vervolg op module 1 van de opleiding tot coach.
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
Als schoolleider of teamleider wil je je leraren en team zo goed mogelijk begeleiden. Dat doe je door eigenaarschap en zelfregulatie te stimuleren en door een lerende cultuur te creëren. Daarin ontwikkelen medewerkers zich op basis van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid en worden schooldoelen behaald.
Wie werkt met peuters of kleuters weet hoe belangrijk die vroege jaren zijn. Dat is de periode waarin het fundament wordt gelegd voor leren en de zogenoemde basisvaardigheden, maar ook voor vaardigheden als samenwerken, werkhouding en doorzettingsvermogen. Wie werkt met peuters of kleuters weet óók dat jonge kinderen anders ‘leren’ dan oudere kinderen en dat spel hierbij een belangrijke rol speelt. Tijdens deze inspiratiedag zijn de centrale activiteiten kennisdeling, samen ontwerpen en uitwisselen. Aan het eind van de dag ga je geïnspireerd naar huis, met praktische ideeën en met concrete ingrediënten voor een activiteit met peuters of kleuters.
Je wilt dat je leerlingen de schrijfopdrachten binnen jouw vak beter uitvoeren. Ontdek hoe je dit bereikt door schrijfonderwijs te integreren in jouw vak. Leer je leerlingen structuur aan te brengen in de vakinhoud en hier goede teksten over te schrijven. Zo nemen ze de lesstof actief tot zich én ontwikkelen ze zich tot schrijfvaardige leerlingen.
Als taalcoördinator ontwikkel je in opdracht van de schoolleiding het taalbeleid op je school en zorg je voor het realiseren ervan. Leer in deze module van de opleiding Taalcoördinator onder meer waar je dan moet beginnen en hoe je een taalbeleidsplan ontwikkelt en uitwerkt waarvoor draagvlak is.
Leer de taalontwikkeling van jonge kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren in deze driedaagse module. Door binnen de context van spel en speelse activiteiten meer taal aan te bieden en uit te lokken.
Kritisch denken is nodig om stof echt te begrijpen en goed te verwoorden, om inhoudelijk en taalkundig correcte antwoorden te kunnen geven. Dat is belangrijk bij de nieuwe vraagtypen van het eindexamen Nederlands. Leer je leerlingen daarom systematisch en kritisch informatie te doorgronden en functioneel te argumenteren.
Leer je leerlingen kritisch denken bij jouw mens- en maatschappijvak. Laat ze daarvoor oefenen met systematisch redeneren en argumenteren op basis van de inhoud van het vak. Zo leren ze de stof beter en zullen ze uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden geven op (toets)vragen.
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelinge taalvaardigheid. Zo leren ze bijvoorbeeld beter uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
Als taalcoördinator ben je expert op het gebied van taalrijke didactiek. In deze training leer je hoe je, met onder meer taalrijke werkvormen, differentiëren en formatief toetsen, de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht.
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
Veel leerlingen hebben moeite met redactiesommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in dit soort verhaaltjessommen. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze talige sommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?
Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.
Word een breed inzetbare leerkracht- en docentcoach. Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 en zet meer in op je persoonlijke ontwikkeling tot allround onderwijscoach.
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.
Als taalcoördinator ben je expert op het gebied van taalrijke didactiek. In deze training leer je hoe je, met onder meer taalrijke werkvormen, differentiëren en formatief toetsen, de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht.
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
Leer hoe je variatie aanbrengt in je les Nederlands of MVT en je leerlingen gemotiveerd houdt met gratis beschikbare digitale tools. Je kunt hiermee je lessen makkelijker en beter organiseren en ontwerpen, formatief handelen, video’s opnemen en meer.
Je wilt nog beter leren differentiëren na de training Differentiëren is te leren! In deze vervolgtraining op maat leer je onder andere gedifferentieerde lessen en lessenseries ontwerpen. Ook leer je differentiëren en formatief handelen te integreren en wissel je ervaringen en ideeën uit met je collega’s.
Hoe bereid je als school en als leraren je leerlingen optimaal voor op de examens en houd je ze bovendien gemotiveerd? In deze vervolgtraining leer je meer over examendidactiek en ontwerp je uitdagende examentrainingen voor jouw vak.
Hoe zorg je dat leerlingen de steeds taliger geworden examens beter maken? Leer welke taalproblemen het maken van examens bemoeilijken en hoe je deze kunt oplossen.