CPS Academie
-
10 decExamentraining exacte vakken voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het examen van een exact vak. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor exacte vakken.
-
10 decTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
Als taalcoördinator ontwikkel je in opdracht van de schoolleiding het taalbeleid op je school en zorg je voor het realiseren ervan. Leer in deze module van de opleiding Taalcoördinator onder meer waar je dan moet beginnen en hoe je een taalbeleidsplan ontwikkelt en uitwerkt waarvoor draagvlak is.
-
09 janPedagogisch coachen
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
-
13 janBeter leren door te schrijven bij alle vakken
Je wilt dat je leerlingen de schrijfopdrachten binnen jouw vak beter uitvoeren. Terwijl ze dat leren, nemen ze bovendien de lesstof actiever tot zich en ontwikkelen ze zich tot betere schrijvers. Ontdek hoe je dit bereikt door schrijfonderwijs te integreren in jouw vak.
-
14 janWerken aan gelijke kansen in het onderwijs
Je wilt al je leerlingen zo veel mogelijk laten leren en iedereen gelijke kansen daartoe bieden. Maar hoe doe je dat? Hoe bereik je ook leerlingen waarmee je nu minder contact of verbinding hebt? Op welke manier zorg je dat ook zij hoge verwachtingen voelen en willen en kunnen waarmaken?
-
16 janFeedback in de les
Feedback is essentieel voor het leren van leerlingen. Je geeft het waarschijnlijk al veel, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. In deze training leer je hoe je kunt zorgen voor effectieve feedback en hoe je dat organiseert in de les.
-
17 jan7 habits 4.0 voor LiM-scholen
Deze training is alleen bedoeld voor scholen die bezig zijn met het Leader in Me-proces (LiM). Vergroot je effectiviteit met een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit: de 7 gewoonten van Stephen Covey.
-
20 janOpleiding Basisvaardigheden middenmanagement in het onderwijs
Ben je teamleider of afdelingsleider, coördinator of leraar met leidinggevende ambitie en wil jij je verder ontwikkelen in een leidinggevende functie? Met deze opleiding krijg je de kennis en vaardigheden waarmee je je ontwikkelt tot professioneel leidinggevende in het onderwijs.
-
21 janExamentraining mens- en maatschappijvakken voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van een mens- en maatschappijvak. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
22 janActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
22 janZelfregulerend leren met executieve functies
Door de executieve functies van leerlingen te trainen en te versterken, kunnen zij zichzelf beter aansturen en succesvoller zijn in leren. Hoe stimuleer je die zelfregulerende vaardigheden als docent?
-
23 janZelfregulerend leren in het basisonderwijs
Train en versterk het zelfregulerend leren bij je leerlingen. Dat zorgt voor een prettigere sfeer, fijner gedrag, groei van de executieve functies en daardoor betere resultaten. Leer hoe je de zelfregulerende vaardigheden bij je leerlingen stimuleert.
-
23 janOpleiding taal-leesspecialist, module groep 3-8
Leer de taalontwikkeling van kinderen in de midden- en bovenbouw doelgericht en planmatig te stimuleren in deze vierdaagse module. Aan bod komen onder meer thematisch begrijpend en technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en formatief evalueren.
-
28 janFormatief handelen in het basisonderwijs
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Leerkrachten én leerlingen kunnen daarmee betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Formatief handelen kan zo bijdragen aan meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
28 janTeacher leadership: leidinggeven in de school als leraar
Als ambitieuze leraar wil je meer dan alleen lesgeven. Je wilt een bijdrage leveren aan veranderingen en vernieuwingen binnen je school. Teacher leadership spreekt jou dan ook bijzonder aan. Je wilt als leraar bijvoorbeeld projecten leiden en leidinggeven aan een professionele leergemeenschap of expertgroep.
-
28 janEen vaksectie leiden, hoe doe ik dat?
Je wilt dat je vaksectie een team vormt dat effectief samenwerkt aan onderwijskundige ontwikkelingen en de doelen van je school. In deze driedaagse training leer je zodanig leidinggeven dat de leden van je vaksectie eigenaarschap tonen en jullie samen de doelen bereiken. Naast deze drie dagen vindt er ook een individueel online coachgesprek in afstemming met de trainer.
-
29 janInspiratiedag Denken activeren in de klas
Onder leiding van CPS-experts volg je plenaire lezingen en neem je deel aan een proeverij van workshops en ontwerpateliers. Je komt meer te weten over de rol van denken in het leerproces en aan het eind van de dag heb je praktische ideeën en een concreet lesontwerp om in je les het denken te activeren.
-
30 janExamentraining moderne vreemde talen voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
30 janTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
Als taalcoördinator ben jij de expert op het gebied van taalbewust lesgeven. In deze module leer je meer over hoe je de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht. Met onder andere vele taalrijke werkvormen voor taalbewuste vaklessen.
-
04 febExamentraining Nederlands vmbo voor docenten
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen. Help ze de verschillende onderdelen van het examen (leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, samenvatten) goed aan te pakken tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
04 febOpleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
Tijdens deze opleiding leer je als leercoach hoe je leerlingen of studenten stimuleert om regie te nemen over hun eigen leer- en loopbaanproces. Je begeleidt ze bij het ontwikkelen van zelfregulerend leren met o.a. zelregulerende leerstrategieën (executieve functies).
-
05 febSterke rekenaars begeleiden en motiveren
Je wilt ook sterke rekenaars optimaal begeleiden. Zorgen dat ze zo veel mogelijk leren en gemotiveerd blijven. Leer meer over verschillende soorten sterke rekenaars en hoe je die het beste onderwijs biedt.
-
07 febFormatief handelen in de les
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief handelen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
07 febExamentraining Nederlands havo/vwo voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het Nederlands examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
10 febExamentraining exacte vakken voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van een exact vak. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
11 febDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
12 febExamentraining Spaans
Bereid als docent je leerlingen zo goed mogelijk voor op het eindexamen Spaans. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
03 mrtExamentraining Nederlands vmbo voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
03 mrtSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.
-
04 mrtOpleiding tot schoolcoach, module 2
Leer als docentcoach of leerkrachtcoach nog beter je collega’s in het onderwijs te coachen. Op onbewuste overtuigingen, op specifieke doelgroepen en met de zes rollen van de leraar. Deze module is een verdieping van en vervolg op module 1 van de opleiding tot coach.
-
05 mrtExamentraining mens- en maatschappijvakken voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het examen van een mens- en maatschappijvak. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
05 mrtBurgerschapsonderwijs vormgeven binnen je school
Je vindt burgerschapsonderwijs belangrijk en wilt het op jouw school doelgericht en samenhangend vormgeven. Deze training helpt je bij het vormen van de schoolvisie hierop, het beleid erbij en het opstellen en uitvoeren van een actieplan.
-
06 mrtExamentraining moderne vreemde talen voor docenten
Bereid als leraar je leerlingen zo goed mogelijk voor op het MVT-examen leesvaardigheid. Help ze de verschillende soorten toetsvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden tijdens motiverende lessen met aansprekende werkvormen.
-
06 mrtDe mentor als coach
Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.
-
06 mrtOpleiding tot schoolcoach, module 1
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
-
07 mrtTeamcoaching in het onderwijs
Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.
-
10 mrtExamentraining Nederlands havo/vwo voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op de verschillende onderdelen van het examen Nederlands. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor Nederlands.
-
11 mrtExamentraining moderne vreemde talen voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het MVT-examen leesvaardigheid. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een moderne vreemde taal.
-
11 mrtSpel en spelcoaching van het jonge kind
Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.
-
12 mrtExamentraining exacte vakken voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het examen van een exact vak. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor exacte vakken.
-
13 mrtBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
-
13 mrtExamentraining mens- en maatschappijvakken voor docenten vervolg
Bereid als leraar je leerlingen optimaal voor op het examen van een mens- en maatschappijvak. De focus van deze vervolgtraining ligt op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor M&M-vakken.
-
14 mrtWerken aan gelijke kansen in het onderwijs
Je wilt al je leerlingen zo veel mogelijk laten leren en iedereen gelijke kansen daartoe bieden. Maar hoe doe je dat? Hoe bereik je ook leerlingen waarmee je nu minder contact of verbinding hebt? Op welke manier zorg je dat ook zij hoge verwachtingen voelen en willen en kunnen waarmaken?
-
17 mrtHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
19 mrtMasterclass coachend leidinggeven voor schoolleiders
Als schoolleider of teamleider wil je je leraren en team zo goed mogelijk begeleiden. Dat doe je door eigenaarschap en zelfregulatie te stimuleren en door een lerende cultuur te creëren. Daarin ontwikkelen medewerkers zich op basis van vertrouwen, ruimte en verantwoordelijkheid en worden schooldoelen behaald.
-
20 mrtInspiratiedag Jonge Kind: de basis voor de basisvaardigheden
Wie werkt met peuters of kleuters weet hoe belangrijk die vroege jaren zijn. Dat is de periode waarin het fundament wordt gelegd voor leren en de zogenoemde basisvaardigheden, maar ook voor vaardigheden als samenwerken, werkhouding en doorzettingsvermogen. Wie werkt met peuters of kleuters weet óók dat jonge kinderen anders ‘leren’ dan oudere kinderen en dat spel hierbij een belangrijke rol speelt. Tijdens deze inspiratiedag zijn de centrale activiteiten kennisdeling, samen ontwerpen en uitwisselen. Aan het eind van de dag ga je geïnspireerd naar huis, met praktische ideeën en met concrete ingrediënten voor een activiteit met peuters of kleuters.
-
24 mrt7 habits voor leidinggevenden
Leer nog beter leiding geven aan de ontwikkelingen in je school met de 7 gewoonten van Covey. Bereik de resultaten die je wilt bereiken door het beste uit jezelf en je team te halen.
-
26 mrt7 habits in 7 hours
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
26 mrtBeter schrijven bij alle vakken
Je wilt dat je leerlingen de schrijfopdrachten binnen jouw vak beter uitvoeren. Ontdek hoe je dit bereikt door schrijfonderwijs te integreren in jouw vak. Leer je leerlingen structuur aan te brengen in de vakinhoud en hier goede teksten over te schrijven. Zo nemen ze de lesstof actief tot zich én ontwikkelen ze zich tot schrijfvaardige leerlingen.
-
27 mrtTaalcoördinator module 1: Taalbeleid in de school
Als taalcoördinator ontwikkel je in opdracht van de schoolleiding het taalbeleid op je school en zorg je voor het realiseren ervan. Leer in deze module van de opleiding Taalcoördinator onder meer waar je dan moet beginnen en hoe je een taalbeleidsplan ontwikkelt en uitwerkt waarvoor draagvlak is.
-
27 mrtOpleiding taal-leesspecialist, module groep 1-3
Leer de taalontwikkeling van jonge kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren in deze driedaagse module. Door binnen de context van spel en speelse activiteiten meer taal aan te bieden en uit te lokken.
-
01 aprTimemanagement volgens Covey in het onderwijs
Timemanagement in het onderwijs. Ervaar minder werkdruk, werk effectiever en met meer plezier, energie en focus door toepassing van The 5 choices. Leer beter prioriteiten te stellen, te plannen en te focussen op de belangrijke zaken.
-
01 aprToetsbeleidsplan in een middag
Met behulp van een format voor het toetsbeleidsplan krijg je zelf grip en geef je de secties en docenten houvast op het gebied van toetsing in je school.
-
02 aprKritisch leren denken bij Nederlands
Kritisch denken is nodig om stof echt te begrijpen en goed te verwoorden, om inhoudelijk en taalkundig correcte antwoorden te kunnen geven. Dat is belangrijk bij de nieuwe vraagtypen van het eindexamen Nederlands. Leer je leerlingen daarom systematisch en kritisch informatie te doorgronden en functioneel te argumenteren.
-
02 aprOntwikkel je vaardigheden als startende mentor
Ben je nog niet lang mentor? Dan wil je graag de basisvaardigheden leren die een mentor nodig heeft. In deze training krijg je de tips en tools waarmee je als mentor je taak effectief oppakt en deze leuk maakt en houdt.
-
02 aprLeerlingen motiveren
Hoe kun je zelf zorgen voor gemotiveerde leerlingen in je klas? In deze tweedaagse training krijg je niet alleen theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van de leeromgeving hierop, maar ook praktische handvatten om je leerlingen te motiveren.
-
03 aprKritisch leren denken bij mens- en maatschappijvakken
Leer je leerlingen kritisch denken bij jouw mens- en maatschappijvak. Laat ze daarvoor oefenen met systematisch redeneren en argumenteren op basis van de inhoud van het vak. Zo leren ze de stof beter en zullen ze uitgebreidere en beter geformuleerde antwoorden geven op (toets)vragen.
-
04 aprOuderbetrokkenheid versterken - voor schoolleiders po
Leer de samenwerking tussen jouw school en ouders op een unieke wijze te versterken met ouderbetrokkenheid 3.0. Leerlingen functioneren en presteren tenslotte nog beter als hun ouders en de school goed samenwerken.
-
04 aprRekenvaardigheden in het voortgezet onderwijs
Je merkt dat leerlingen moeite hebben met rekenen bij jouw vak. Of dat ze getallen niet goed kunnen interpreteren. Met effectieve rekeninstructie verhoog je de rekenvaardigheden en de gecijferdheid van je leerlingen.
-
07 aprKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.
-
07 aprKlassenmanagement: de zes rollen van de leerkracht in de praktijk
Creëer met de zes rollen van de leraar een goede sfeer in de klas zodat je prettiger en effectiever lesgeeft. Leer de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatig te communiceren met leerlingen.
-
08 aprOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
-
08 aprTaal, brein, leren en lesgeven
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
-
10 aprMondelinge taalvaardigheid met Oracy
Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelinge taalvaardigheid. Zo leren ze bijvoorbeeld beter uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.
-
10 aprLevende kwaliteitszorg – zorgen voor kwaliteit in school
In deze training leer je voor jouw school een praktisch en effectief kwaliteitsbeleidsplan te maken met behulp van het CPS-model Levende kwaliteitszorg. Je oefent met het voeren van de ontwikkelingsgerichte dialoog en leert gebruikmaken van de vele toepassingsmogelijkheden van het model.
-
15 aprPassende perspectieven voor specifieke onderwijsbehoeften
Je wilt alle leerlingen helpen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Ook degenen met specifieke onderwijsbehoeften. Leer gerichte keuzes te maken in onderwijsdoelen en lesactiviteiten en werken met aangepaste leerlijnen taal en rekenen.
-
16 apr7 habits 4.0 voor LiM-scholen
Deze training is alleen bedoeld voor scholen die bezig zijn met het Leader in Me-proces (LiM). Vergroot je effectiviteit met een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit: de 7 gewoonten van Stephen Covey.
-
16 aprBasistraining 7 gewoonten in het onderwijs - Online
Kennismaking met de 7 habits of 7 gewoonten van Stephen Covey. Ervaar de principes achter een van de meest toegepaste concepten voor persoonlijk leiderschap en persoonlijke effectiviteit.
-
17 aprToetsconstructie
Toetsing is een ambacht. Je hebt allereerst kennis nodig over de eisen aan een toets, over matrijzen en taxonomieën om toetsen goed te kunnen samenstellen en beoordelen. Oefenen hiermee zorgt vervolgens voor de vaardigheden die je nodig hebt voor goede toetsing.
-
08 meiBeter begrijpend lezen bij alle vakken
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
-
12 meiTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
Als taalcoördinator ben je expert op het gebied van taalrijke didactiek. In deze training leer je hoe je, met onder meer taalrijke werkvormen, differentiëren en formatief toetsen, de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht.
-
13 meiLeidinggeven aan leren in het onderwijs
Je wilt van je school een professionele leergemeenschap maken, een lerende organisatie. Leraren en hun teams wil je stimuleren om te leren en zich verder professioneel te ontwikkelen. In deze training leer je hoe, onder meer door een goed strategisch scholingsplan op te stellen.
-
21 meiOnderwijskundig leiderschap
Goed onderwijs vraagt leiderschap. Hoe zorg je als schoolleider of andere leidinggevende op ontspannen en effectieve wijze dat iedereen in je school zo goed mogelijk bijdraagt aan de kwaliteit van je school? Hoe creëer je ruimte voor je medewerkers en teams om gedeeld leiderschap op te pakken?
-
26 meiActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij de les Nederlands of een moderne vreemde taal. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen bij de verschillende vaardigheden zoals luisteren en schrijven.
-
26 meiHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
02 junActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
-
02 junBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.
-
03 junExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
-
04 junWerken met fonemisch bewustzijn
Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.
-
05 junVakdidactisch coachen
Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen gemotiveerd aan het werk willen? Dat ze zelf actief aan de slag gaan om hun leerdoelen te behalen? Met vakdidactisch coachen motiveer je je leerlingen; je versterkt hun zelfsturing met metacognitieve leerstrategieën.
-
13 junActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
08 sepLeerlingen motiveren
Hoe kun je zelf zorgen voor gemotiveerde leerlingen in je klas? In deze tweedaagse training krijg je niet alleen theoretisch inzicht in motivatie en de invloed van de leeromgeving hierop, maar ook praktische handvatten om je leerlingen te motiveren.
-
09 sepTeamcoaching in het onderwijs
Goed leidinggeven aan je team vraagt duidelijk leiderschap, minder managen en meer coachen. Hoe leg je meer eigenaarschap bij je team zonder grip te verliezen? In deze training leer je teamprocessen te beïnvloeden en je team te sturen door los te laten.
-
10 sepEffectieve rekenlessen voor redactiesommen
Veel leerlingen hebben moeite met redactiesommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in dit soort verhaaltjessommen. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze talige sommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?
-
15 sepSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.
-
15 sepDe mentor als coach
Leer als mentor je leerlingen coachen in plaats van sturen. Zorg zo dat ze zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hun leren. Begrijp het puberbrein en motiveer leerlingen met de juiste kennis, mindset, coachingsvaardigheden en gesprekstechnieken.
-
16 sepActief met woordenschat bij de moderne vreemde talen
Hoe zorg je bij leerlingen voor de gewenste woordenschat zonder de vele vocabulairetoetsen en schriftelijke overhoringen van voorheen? Op welke manier zet je breindidactiek, activerende werkvormen en digitale tools hierbij in?
-
16 sepSpel en spelcoaching van het jonge kind
Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.
-
16 sepOpleiding tot schoolcoach, module 1
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
-
17 sepKlassenmanagement: de zes rollen in de praktijk
Zorg met de zes rollen van de leraar voor een betere en effectievere sfeer in de klas en prettiger lesgeven. Leer in anderhalve dag de aandacht beter vast te houden, negatieve patronen te doorbreken en doelmatiger te communiceren met leerlingen.
-
18 sepEen vaksectie leiden, hoe doe ik dat?
Je wilt dat je vaksectie een team vormt dat effectief samenwerkt aan onderwijskundige ontwikkelingen en de doelen van je school. In deze driedaagse training leer je zodanig leidinggeven dat de leden van je vaksectie eigenaarschap tonen en jullie samen de doelen bereiken. Naast deze drie dagen vindt er ook een individueel online coachgesprek in afstemming met de trainer.
-
18 sepDyslexiespecialist voortgezet onderwijs - online
Gedurende vijf middagen doe je veel theoretische en praktische kennis op over dyslexie en de begeleiding van leerlingen met dyslexie. Je leert onder meer leesproblemen en spellingproblemen te signaleren en leerlingen hier beter bij te begeleiden.
-
23 sepPedagogisch coachen
Coach je leerlingen zodanig dat ze zelf gemotiveerd aan het werk gaan. Met effectief pedagogisch coachen stimuleer je het ontwikkelen van eigenaarschap, emotionele zelfregulatie, executieve functies en zelfregulerende leerstrategieën.
-
24 sepOntwikkel je vaardigheden als startende mentor
Ben je nog niet lang mentor? Dan wil je graag de basisvaardigheden leren die een mentor nodig heeft. In deze training krijg je de tips en tools waarmee je als mentor je taak effectief oppakt en deze leuk maakt en houdt.
-
24 sepBurgerschapsonderwijs vormgeven binnen je school
Je vindt burgerschapsonderwijs belangrijk en wilt het op jouw school doelgericht en samenhangend vormgeven. Deze training helpt je bij het vormen van de schoolvisie hierop, het beleid erbij en het opstellen en uitvoeren van een actieplan.
-
24 sepMasterclasses professioneel handelen vanuit inspiratie
Neem de tijd om samen met andere onderwijsprofessionals te reflecteren op je professioneel handelen. Vier avonden om aan de hand van inspirerende literatuur na te denken, uit te wisselen en je handelen effectiever te maken.
-
25 sepDoelgericht werken met leerlijnen
Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.
-
25 sepProjectmanagement in het onderwijs
Er zijn zo veel taken en plannen om het onderwijs op jouw school te verbeteren en de vertragingen in het onderwijs in te lopen. Goed projectmanagement helpt je de beste resultaten te halen uit al die plannen die mede door NPO-gelden mogelijk zijn geworden.
-
30 sepOpleiding tot schoolcoach, module 3
Word een breed inzetbare leerkracht- en docentcoach. Deze module bouwt voort op modules 1 en 2 en zet meer in op je persoonlijke ontwikkeling tot allround onderwijscoach.
-
07 oktBeoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
Objectiever en professioneler lessen en leraren beoordelen aan de hand van de zes rollen van de leraar. Vergroot je waarnemingskwaliteiten en beoordelingsvermogen en voer effectievere gesprekken.
-
08 oktToetsconstructie
Heb je wel eens het gevoel dat een leerling of zijn cijfer niet laat zien wat hij kan? Hoe ontwerp je een goede toets die echt zichtbaar maakt wat de leerling heeft geleerd? Daarvoor heb je kennis nodig van toetsconstructie-eisen, matrijzen en het gebruik van taxonomieën.
-
08 oktFormatief handelen in de les
Formatief handelen helpt om meer zicht te krijgen op de voortgang van je leerlingen. Op basis hiervan kunnen jij en zij betere beslissingen nemen over het vervolg van het leerproces. Met formatief handelen zorg je voor meer eigenaarschap bij leerlingen, hogere motivatie en betere resultaten.
-
09 oktDifferentiëren is te leren!
Differentiëren in het onderwijs is makkelijker dan je denkt. In deze training krijg je theorie, werkvormen en ICT-tools en oefen je hiermee. Na afloop kun jij doelmatig differentiëren in je lessen.
-
03 novExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert.
-
05 novPersoonlijk leiderschap
Je krijgt meer inzicht in wie je bent als leidinggevende en wat dit betekent voor het leiderschap in je school. Vanuit zelfreflectie verwerf je kennis en vaardigheden om nog beter leiding te geven aan je eigen ontwikkeling en die van anderen in je organisatie.
-
10 novBeter begrijpend lezen bij alle vakken
Beter begrijpend lezen maakt beter leren mogelijk. Leer hoe je je leerlingen helpt om vakteksten te doorgronden en beter en meer te leren.
-
10 novOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.
-
11 novWerken met fonemisch bewustzijn
Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.
-
17 novTaalcoördinator module 2: Taalbeleid in de klas
Als taalcoördinator ben je expert op het gebied van taalrijke didactiek. In deze training leer je hoe je, met onder meer taalrijke werkvormen, differentiëren en formatief toetsen, de taalontwikkeling van leerlingen stimuleert en collega’s daarbij coacht.
-
18 novTaal, brein, leren en lesgeven
Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.
-
24 novHoe schrijf ik een kort en krachtig taalbeleidsplan?
Je wilt een taalbeleidsplan opstellen, maar kunt daarbij wel wat hulp gebruiken. Wat moet erin? Hoe krijg je je collega's mee? Hoe zorg je dat het plan ook uitgevoerd wordt en niet in de la belandt?
-
25 novOpleiding tot schoolcoach, module 1
Leer leerkrachten en docenten van jouw school professioneel te coachen. Krijg inzicht in de rol die je kunt hebben in het nog beter functioneren en het welzijn van collega’s. Leer hoe jij hun gewenste gedragsverandering kunt begeleiden.
-
27 novGamificatie in de les
Met gamificatie pas je spelelementen toe in de les, met en zonder ICT. Je leerlingen worden er actiever en daarmee gemotiveerder door. Gamificatie biedt ook veel mogelijkheden voor differentiatie.
-
09 decActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie en motivatie in de lessen van exacte vakken.
-
IncompanyICT in het talenonderwijs (alleen bij jou op school)
Leer hoe je variatie aanbrengt in je les Nederlands of MVT en je leerlingen gemotiveerd houdt met gratis beschikbare digitale tools. Je kunt hiermee je lessen makkelijker en beter organiseren en ontwerpen, formatief handelen, video’s opnemen en meer.
-
IncompanyActiverende didactiek en ICT (alleen bij jou op school)
Je wilt leerlingen actiever betrekken bij je lessen. In deze training leer je welke werkvormen en ICT-tools je hoe kunt toepassen voor meer variatie in je lessen en gemotiveerdere leerlingen.
-
IncompanyBasisprincipes Snelheid van vertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)
Vertrouwen is de basis van een professionele organisatie en onmisbaar voor een prettige sfeer binnen je school. Leer in deze eendaagse training hoe je meer vertrouwen kweekt, effectiever samenwerkt en een fijnere werkomgeving creëert.
-
IncompanyWerken aan organisatievertrouwen volgens Covey (alleen bij jou op school)
Vertrouwen is de basis van een professionele organisatie en onmisbaar om je doelen als school te behalen. Krijg tijdens deze tweedaagse training inzicht in hoe je meer vertrouwen kweekt bij je omgeving: bij ouders, basisscholen, de directe omgeving van je school en andere externen.
-
Incompany7 habits voor leidinggevenden en hun teams (alleen bij jou op school)
Een team in het onderwijs functioneert het beste als elk lid eigen verantwoordelijkheid neemt. Als leidinggevende leer je in deze training ruimte en vertrouwen te geven, zodat teamleden eigenaarschap kúnnen tonen. Verder ontwikkelt iedereen zijn persoonlijke leiderschap, zodat je binnen het team effectiever samenwerkt en meer verbinding voelt.
-
IncompanyActiverende werkvormen en ICT voor M&M-vakken (alleen bij jou op school)
Je wilt leerlingen actief betrekken bij je lessen. In deze training bij jou op school leer je welke werkvormen en ICT-tools je kunt toepassen voor meer variatie en motivatie tijdens de lessen van je mens- en maatschappijvak.
-
IncompanyDifferentiëren: verdiepen en verbreden (alleen bij jou op school)
Je wilt nog beter leren differentiëren na de training Differentiëren is te leren! In deze vervolgtraining op maat leer je onder andere gedifferentieerde lessen en lessenseries ontwerpen. Ook leer je differentiëren en formatief handelen te integreren en wissel je ervaringen en ideeën uit met je collega’s.
-
IncompanyExamentraining voor docenten vervolg (alleen bij jou op school)
Hoe bereid je als school en als leraren je leerlingen optimaal voor op de examens en houd je ze bovendien gemotiveerd? In deze vervolgtraining leer je meer over examendidactiek en ontwerp je uitdagende examentrainingen voor jouw vak.
-
IncompanyFlipping the classroom (alleen bij jou op school)
Activeer en motiveer je leerlingen door je uitleg voorafgaand aan de les te geven met instructiefilmpjes en ze tijdens de les veel meer te laten oefenen, vragen te laten stellen en ze feedback te geven
-
IncompanyKom maar op met je feedback: werken aan een sterk team! (alleen bij jou op school)
Feedback geven aan je leidinggevende of collega’s in het onderwijs is niet makkelijk. Hoe zorg je dat je je doel bereikt en de relatie goed houdt? En hoe ga je om met feedback die je zelf krijgt? Hoe zorg je dat je niet in de verdediging schiet, maar er je voordeel mee doet?
-
IncompanyExaminatoren praktijkexamens vmbo (alleen bij jou op school)
Hoe kom ik tot een eerlijke beoordeling van het praktijkexamen van mijn leerlingen? Dit is een vraag die natuurlijk van belang is bij alle examens. Maar de afname van praktijkexamens stelt specifieke eisen aan de examinatoren.
-
IncompanyExamentraining CSPE voor docenten vmbo (alleen bij jou op school)
Bereid je leerlingen optimaal voor op het CSPE. Met aandacht voor de structuur van het CSPE, leer- en leesstrategieën, metacognitieve vaardigheden, formatief toetsen en differentiëren in de examenvoorbereiding.
-
IncompanyWord een nog betere examinator CSPE! (alleen bij jou op school)
Leer het CSPE zo goed mogelijk organiseren voor je leerlingen. Weet wat je rol als examinator is en hoe je die optimaal vervult. Leer alles over correctievoorschriften, objectieve beoordelingen en de beste afnamecondities.
-
IncompanyExamentraining voor docenten (alleen bij jou op school)
Hoe zorg je dat leerlingen de steeds taliger geworden examens beter maken? Leer welke taalproblemen het maken van examens bemoeilijken en hoe je deze kunt oplossen.
-
IncompanyICT in de les (alleen bij jou op school)
Leer hoe je lessen afwisselend maakt en je leerlingen betrokken houdt met gratis beschikbare digitale tools. Je kunt hiermee makkelijker en beter je lessen organiseren en ontwerpen, formatief handelen, video’s opnemen, enzovoort.