CPS Academie

  1. 23 jan
    Opleiding taal-leesspecialist, module groep 3-8

    Leer de taalontwikkeling van kinderen in de midden- en bovenbouw doelgericht en planmatig te stimuleren in deze vierdaagse module. Aan bod komen onder meer thematisch begrijpend en technisch lezen, mondelinge taalvaardigheid, woordenschat en formatief evalueren.

  2. 29 jan
    Inspiratiedag Denken activeren in de klas

    Onder leiding van CPS-experts volg je plenaire lezingen en neem je deel aan een proeverij van workshops en ontwerpateliers. Je komt meer te weten over de rol van denken in het leerproces en aan het eind van de dag heb je praktische ideeën en een concreet lesontwerp om in je les het denken te activeren.

  3. 03 mrt
    Slimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep

    Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.



  4. 11 mrt
    Spel en spelcoaching van het jonge kind

    Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.

  5. 20 mrt
    Inspiratiedag Jonge Kind: de basis voor de basisvaardigheden

    Wie werkt met peuters of kleuters weet hoe belangrijk die vroege jaren zijn. Dat is de periode waarin het fundament wordt gelegd voor leren en de zogenoemde basisvaardigheden, maar ook voor vaardigheden als samenwerken, werkhouding en doorzettingsvermogen. Wie werkt met peuters of kleuters weet óók dat jonge kinderen anders ‘leren’ dan oudere kinderen en dat spel hierbij een belangrijke rol speelt. Tijdens deze inspiratiedag zijn de centrale activiteiten kennisdeling, samen ontwerpen en uitwisselen. Aan het eind van de dag ga je geïnspireerd naar huis, met praktische ideeën en met concrete ingrediënten voor een activiteit met peuters of kleuters.

  6. 27 mrt
    Opleiding taal-leesspecialist, module groep 1-3

    Leer de taalontwikkeling van jonge kinderen doelgericht en planmatig te stimuleren in deze driedaagse module. Door binnen de context van spel en speelse activiteiten meer taal aan te bieden en uit te lokken.

  7. 08 apr
    Onderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden

    Als schoolleider of intern begeleider wil je jonge kinderen op jouw school zo goed mogelijk onderwijs bieden. In deze training krijg je handvatten voor een effectieve visie hierop. Ook leer je leerkrachten van groep 1 en 2 beter te begeleiden en monitoren. Door ze bijvoorbeeld de juiste vragen te stellen stimuleer je ze doelbewuster te handelen.

  8. 08 apr
    Taal, brein, leren en lesgeven

    Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.

  9. 10 apr
    Mondelinge taalvaardigheid met Oracy

    Leer je leerlingen effectiever communiceren door ze tijdens de lessen te laten oefenen met de vele aspecten van mondelinge taalvaardigheid. Zo leren ze bijvoorbeeld beter uit te leggen wat ze niet begrijpen, goed naar elkaar te luisteren en voor zichzelf op te komen.

  10. 02 jun
    Begrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn

    Je wilt het begrijpend leesonderwijs verbeteren. Op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten leer je hoe je dit in de praktijk kunt doen zonder een nieuwe methode te hoeven aanschaffen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van leesstrategieën en referentieniveaus.

  11. 03 jun
    Executieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen

    Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert. 

  12. 04 jun
    Werken met fonemisch bewustzijn

    Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.

  13. 10 sep
    Effectieve rekenlessen voor redactiesommen

    Veel leerlingen hebben moeite met redactiesommen. En dat terwijl veel rekenopgaven tegenwoordig verpakt zijn in dit soort verhaaltjessommen. Op welke manier leer je ze de vaardigheden die ze voor deze talige sommen nodig hebben? En hoe ontwerp je een effectieve rekenles hiervoor?

  14. 15 sep
    Slimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep

    Wil jij aangename schooldagen met je peuters of kleuters én ze zo veel mogelijk laten leren op een prettige manier? Zorg dan voor effectief groepsmanagement: structuur, werken in kleine en grotere groepen, actieve spelbegeleiding, zelfsturing en veel meer.



  15. 16 sep
    Spel en spelcoaching van het jonge kind

    Kinderen maken vanaf hun geboorte tot ongeveer hun zevende jaar een spectaculaire ontwikkeling door. Hun hersenen zijn enorm ontvankelijk voor het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. Door lerend spelen en spelend leren ontdekken ze voortdurend en in snel tempo nieuwe dingen. Deze belangrijke ontwikkelfase van lerend spelen vormt de kurk waarop het schoolse leren kan drijven.

  16. 25 sep
    Doelgericht werken met leerlijnen

    Leer goede keuzes te maken in het aanbod en de didactiek voor taal en rekenen. Inzicht in de doorlopende leerlijnen en de passende perspectieven helpt jou en je school hierbij.

  17. 03 nov
    Executieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen

    Executieve functies hebben kinderen nodig om goed te kunnen leren. Ze zorgen er onder meer voor dat kinderen de aandacht vast kunnen houden en prikkels kunnen onderdrukken. In deze training leer je hoe je de executieve vaardigheden bij jonge kinderen stimuleert. 

  18. 11 nov
    Werken met fonemisch bewustzijn

    Uit onderzoek is gebleken dat fonemisch bewustzijn een leerwinst van +5 maanden oplevert voor basisschoolleerlingen. Leer in deze training hoe je fonemisch bewustzijn doelgericht, systematisch en planmatig aanbiedt op jouw school.

  19. 18 nov
    Taal, brein, leren en lesgeven

    Door kennis van het tienerbrein leer je hoe je de ontwikkeling daarvan stimuleert. Pas breinprincipes en breindidactiek toe in je lessen en help je leerlingen bij hun taalontwikkeling en leren in zijn algemeenheid.

Zoek in de website