Examentraining mens- en maatschappijvakken voor docenten
Leerlingen voorbereiden op examen M&M
Als leraar wil je je leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op het examen van de mens- en maatschappijvakken. Hoe help je ze examenvragen goed te begrijpen en beter te beantwoorden? Wat kun je nog meer doen dan hele examens oefenen? Met welke strategieën kun je ze helpen om de talige uitdagingen van de huidige examens aan te gaan? En hoe houd je je leerlingen bij dit alles gemotiveerd?
Effectieve examentraining voor docenten
Tijdens deze examentraining krijg je als docent concrete handvatten. De focus ligt eerst op inzicht krijgen in wat leerlingen lastig vinden bij het maken van een examen voor een mens- en maatschappijvak. Daarna vertalen we dit naar praktische mogelijkheden om leerlingen daar zo goed mogelijk bij te begeleiden. Je leert strategieën om vragen beter te begrijpen en te beantwoorden en er is aandacht voor zowel taal als brongebruik. Tijdens deze training kun je kiezen uit verschillende opdrachten om een toepassing uit te werken voor je eigen lessen.
Wat leer je?
- Uitgangspunten van een effectieve examentraining.
- Omgaan met de taligheid van examens: strategieën bij het lezen, begrijpen en beantwoorden van een examenvraag.
- Effectieve oplossingsstrategieën bij bronvragen in examens.
- Didactische mogelijkheden om leerlingen doeltreffend voor te bereiden op het examen van een mens- en maatschappijvak.
Voor wie?
Docenten van de mens- en maatschappijvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, economie, maatschappijkunde/-wetenschappen, kunstvak/kunstgeschiedenis) in het voortgezet onderwijs.
Praktische informatie
Voorafgaand aan de training krijg je een voorbereidende opdracht.
Op deze training is een vervolg: Examentraining voor docenten mens- en maatschappijvakken vervolg. De focus ligt hierin meer op examendidactiek en het ontwerpen van uitdagende examentrainingen voor een mens- en maatschappijvak.
Wat vonden anderen van deze training?
- 'Meteen bruikbaar voor de lessen, veel tips gekregen, materiaal, ideetjes, enz.'
- 'Ik heb zelf altijd de nadruk gelegd op wat (vakinhoud). Ben nu bewust van hoe (aanpak) en leesstrategie e.d.'
Meer weten?
Diverse examentrainingen voor docenten
Examentraining voor docenten Nederlands vmbo
Examentraining voor docenten Nederlands havo/vwo
Examentraining voor docenten moderne vreemde talen
Examentraining voor docenten exacte vakken
ZYX