Beoordelen van lessen met 'De zes rollen van de leraar'
Betere lesobservaties
Er zijn allerlei redenen om een les bij te wonen. Bijvoorbeeld omdat je wilt beoordelen of een leraar een vaste aanstelling krijgt. Of omdat je je wilt voorbereiden op een ontwikkelingsgesprek. Hoe waarborg je de kwaliteit en de objectiviteit van je beoordeling? Hoe formuleer je onderbouwd je bevindingen en adviezen? Je leert het tijdens deze praktische training.
Leraren objectiever beoordelen
Beoordelen of waarderen is een vak. Je wilt je niet laten leiden door je gevoel of een eventuele vooringenomenheid, je wilt objectief en professioneel zijn. Tijdens deze training scherp je je waarnemingskwaliteiten en je beoordelingsvermogen aan. Je leert betere lesobservaties te verrichten op basis van concreet waarneembaar gedrag. Dit doe je aan de hand van de zes rollen van de leraar:
- gastheer
- presentator
- didacticus
- pedagoog
- afsluiter
- leercoach
Wat leer je?
Je leert niet alleen te bepalen of een leraar de verschillende rollen goed uitvoert, maar ook het gewenste en effectieve leraargedrag te benoemen in concreet waarneembaar gedrag. Je leert tijdens deze training:
- de essentie van de zes verschillende rollen van de leraar
- objectiever waarnemen van het gedrag en de interactie van de leraar in de klas
- nauwkeuriger diagnosticeren
- onderbouwd aangeven of iemand een startende, gevorderde of excellente leraar is
- welke kwaliteitseisen voor leraren gelden
- bepalen of een leraar aan de minimale eisen voldoet om een (vaste) aanstelling te krijgen
- werken met handige lesobservatieformulieren
Ook maak je in deze cursus kennis met de app Yollen: een online tool voor lesobservatie.
Voor wie?
Leidinggevenden en ervaren coaches die leraren beoordelen en/of coachen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of mbo. Heb je al veel kennis van de zes rollen opgedaan, neem dan contact op met de trainer voor deelname-advies.
Wanneer en waar?
- maandag 18 maart 2024 van 10.00 tot 16.00 uur
- CPS Amersfoort
Wat vonden anderen van deze training?
- ‘De theorie werd aangevuld met voorbeelden. Er was ook tijd om erover te praten met elkaar en om te oefenen.’
- ‘Fijne trainer. Tijd om zaken tot je door te laten dringen. Toch zat het tempo er ook goed in.’
- ‘Uitdagende, confronterende en inhoudelijk erg goede training.’
Meer weten?
De zes rollen van de leraar
Leercoach: de zesde rol van de leraar
CPS-trainingen over de zes rollen
Opleiding tot schoolcoach