Opleiding tot schoolcoach, module 1
Programma van Opleiding tot schoolcoach, module 1
Dag 1, maandag 27 november | |
10:00 - 16:00 | Dag 1 Door Guido van den Brink |
Dag 2, woensdag 20 december | |
10:00 - 16:00 | Dag 2 Door Guido van den Brink |
Dag 3, vrijdag 9 februari | |
10:00 - 16:00 | Dag 3 Door Guido van den Brink |
Dag 4, dinsdag 12 maart | |
9:00 - 16:30 | Dag 4: online Door Guido van den Brink |
Dag 5, vrijdag 12 april | |
9:00 - 17:30 | Dag 5 Door Guido van den Brink |
-
- Kennismaking
- Introductie op module 1: doelen en werkwijze
- Kennismaken, gekoppeld aan oefenen van vaardigheden
- Oriëntatie op coaching/rol van de coach
- Fasen in het coachgesprek/werking van vragen
- Afstemmen en stoom afblazen
- Waarnemen en feedback geven
- Toelichting praktijkopdracht
- Afsluiting en vooruitblik
-
- Startoefening (oefenen vaardigheden)
- Terugblik bijeenkomst 1
- Actieve verwerking gelezen theorie (opdracht)
- Hulpvraag: omgaan met formuleren van hulpvragen en onderscheiden wat een werkbare hulpvraag is
- Vraagtechniek
- Reflecteren op gevoerde gesprekken en oefenen in de rol van coach
- Reflecteren (model)
- Doelen stellen (model): o.a. zelfscan en omgaan met reële doelen stellen
- Afsluiting en vooruitblik
-
- Startoefening
- Terugblik bijeenkomst 2
- Reflecteren op gevoerde gesprekken, oefenen van vaardigheden
- De rode draad (fases gespreksmodel)
- Weerstanden: oriëntatie op weerstand in coachingsgesprekken
- Motiverende gespreksvoering: verandertaal
- Oefenen met een trainingsacteur (middagdeel)
- Afsluiting en vooruitblik
-
9.00 - 12.00 uur: online bijeenkomst via Microsoft Teams
-
- Startoefening (reflectie/inzicht)
- Terugblik bijeenkomst 3
- Reflecteren en elkaar coachen op praktijkervaring (weerstand en verandertaal)
- Oplossingsgericht coachen
- E-coaching
- Afsluiting en vooruitblik dag 5
12.30 - 17.30 uur: online via Microsoft Teams
-
- Coachgesprek oefenen in tweetallen met feedback trainer
- In andere tweetallen: keuze-opdrachten
-
-
- Startoefening
- Terugblikken op werken met trainingsacteur en ontvangen feedback
- Dramadriehoek: theorie en reflectieopdracht
- Implementatie coaching op school: theorie (interactief) en verwerkingsopdracht
- Model Logische niveaus, theorie en toepassing
- Reflectie persoonlijke ontwikkeling: individuele presentaties
- Vooruitblik op module 2
- Evaluatie, certificaten en afsluiting