Mondelinge taalvaardigheid met Oracy
Programma van Mondelinge taalvaardigheid met Oracy
Dag 1, dinsdag 5 maart | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 1 Door Miriam Op de Beek, Naomi Baggelaar |
Dag 2, dinsdag 2 april | |
10:00 - 16:00 | Bijeenkomst 2 Door Naomi Baggelaar |
-
Ochtend:
- Welkom en check-in
- Het waarom, hoe en wat van Oracy; toelichting vanuit de theorie en de begrippen met de 4 domeinen mondelinge taalkvaardigheid
- Paradigma-onderzoek
- Visie van school op Oracy-ontwikkeling
- Rubric en leerlijnen
LunchMiddag
- Introductie en toelichting op gebruik van schoolspecifieke scan op de 4 domeinen van Oracy
- Werksessie: onderzoek naar en creëren van spreekruimte
- Vooruitblik naar bijeenkomst 2
- Afronding en check-out
Voorbereiding dag 2- Schoolscan op de 4 domeinen
- Visie op Oracy, hoe haakt deze aan bij de schooleigen visie?
-
Ochtend:
- Welkom en check-in
- Terugblik opdrachten dag 1
- Visie van de school
- Paradigma’s van Oracy: wat vraagt het van de school aan cultuur en wat vraagt het van leerkrachten
- Leerkrachtvaardigheden: verbaal meesterschap; verdiepende vaardigheden
- Werksessie: onderzoeken van eigen leerkrachtvaardigheden, waar ga ik zelf aan werken?
Lunch
Middag:
- Creëren van spreekruimte op eigen school: wat doen we al en waar ligt ruimte voor groei in iedere groep/bouw?
- Uitwerken praktische oefeningen met leerlingen als onderdeel van het structureel creëren van spreekruimte
- Presenteren van uitgewerkte ideeën met het modelen van de te leren Oracy-vaardigheid(en) en feedback met denkstimulerende vragen
- Afronding en check-out