Begrijpend luisteren en lezen in de doorlopende leerlijn
Zonder lezen geen leren
In de eerste fase van het leesonderwijs gaat de aandacht vooral naar leren lezen. Later wordt het lezen om te leren, lezen om kennis op te doen. Vooral in groep 4 wordt die overgang duidelijk. Maar de basis voor succesvol begrijpend lezen ligt in de eerdere groepen: bij taalontwikkeling en begrijpend luisteren. Hoe zorg je dat die basis goed gelegd en vervolgens verstevigd wordt?
Inbedding in doorgaande leerlijn
Begrijpend lezen is een complex proces. Van belang is om te weten wat begrijpend lezen precies is en wat wel en niet werkt om het te leren. Om de kwaliteit van het begrijpend leesonderwijs te kunnen verhogen, is inbedding in de hele doorgaande leerlijn noodzakelijk. Pas dan kunnen de resultaten structureel verbeteren en gaan leerlingen en leerkrachten begrijpend lezen leuker vinden.
Advies, training en begeleiding
CPS biedt advies, training en begeleiding bij het verhogen van de kwaliteit van het begrijpend leesonderwijs. Onze ervaren onderwijsadviseurs nemen de hele doorgaande lijn van groep 1 tot en met 8 mee in het traject. Je team krijgt alle kennis en vaardigheden die nodig zijn:
- inzicht in de doorgaande leerlijn lezen groep 1 t/m 8
- inzicht in wat wel en niet werkt
- scholing en coaching bij toepassing in de klas
- advies en begeleiding bij inpassing in (taal)beleidsplan
Kijk ook bij de andere taalthema's
-
Doorlopende leerlijn taal
Bekijk thema -
Thematisch begrijpend lezen
Bekijk thema -
Doorlopende leerlijn technisch lezen
Bekijk thema -
Oracy: spreek- en luistervaardigheid
Bekijk thema
Gratis e-book
Drie uitdagingen in het begrijpend leesonderwijs
Trainingen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
CPS boek
Werkmap Begrijpend luisteren en woordenschat
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem contact op met Jeroen, Mirjam, Naomi of Lilian