Activerende didactiek
Bekijk de introductie op dit thema met CPS trainer en adviseur
Bert Moonen
Juiste keuzes maken
Activerend leren is wat anders dan trucjes en spelletjes. Het gaat vooral om de juiste keuzes maken: welke doelen heb je met de les? Welke inhoud hoort daarbij? Welke werkvormen en opdrachten zijn het meest geschikt? En hoe sluit je aan bij de leervoorkeuren van de leerlingen? Activerende didactiek vraagt overzicht over de stof en goede kennis van de groep.
Activerende werkvormen en ICT-tools
Belangrijke middelen bij activerende didactiek zijn de werkvormen en ICT-tools. Tijdens de verschillende trainingen van CPS leer je er vele kennen en toepassen. Je leert waarvoor ze wel en niet geschikt zijn, hoe je ze inzet en hoe je er bijvoorbeeld ook formatief mee kunt evalueren.
Training en begeleiding
Met de juiste kennis, praktische tools en uitwisselen van ervaringen over activerende didactiek kun je grote stappen maken in de effectiviteit van je onderwijs. Je zorgt ervoor dat leerlingen meer betrokken raken bij de lessen, ze beter leren en de lessen leuker vinden. CPS kan helpen om deze manier van lesgeven in de organisatie te borgen. Onder andere met diverse trainingen. Kijk verder onder het kopje trainingen.
Boek
over activerende didactiek
Trainingen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
23 meiActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
-
31 meiLeiderschapsevent: De filosofie van de schoolleider
-
19 junInspiratiedag Denken activeren in de klas
-
08 oktGamificatie in de les
-
10 oktDifferentiëren is te leren!
-
07 novActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
-
08 novActiverende werkvormen en ICT voor exacte vakken
-
IncompanyICT in het talenonderwijs (alleen bij jou op school)
-
IncompanyActiverende didactiek en ICT (alleen bij jou op school)
-
IncompanyActiverende werkvormen en ICT voor M&M-vakken (alleen bij jou op school)
Blogs
over activerende didactiek
EDI, ADI of IGDI? Voor de juiste docent- en leerlingsturing
Sommige leerlingen hebben veel en uitgebreide instructie nodig. Andere gaan het liefst direct zelf aan de slag. Hoe zorg je voor een effectieve combinatie van docent- en leerlingsturing in de les? Hoe geef je een les vanuit didactisch oogpunt goed vorm? In dit kader hoor je regelmatig over instructiemethoden als EDI, ADI en IGDI. Wat zijn dat voor methoden en wanneer zet je welke in?
Betrokkenheid in de les door gamificatie
Ruim 38 procent van de jongeren tussen 11 en 16 jaar in Nederland besteedt minstens drie uur per doordeweekse dag aan het spelen van computerspelletjes. Veel ouders en leraren zien liever dat leerlingen deze tijd stoppen in het maken van hun huiswerk. Maar het onderwijs kan ook veel leren van de motivatie die leerlingen voelen bij het spelen van games. Deze benadering noemen we gamificatie . Wat is dat dan en hoe pas je zelf gamificatie toe in je les?
5 gratis ICT tools die jouw les lekker dynamisch maken
Ik ben een enthousiast gebruiker van ICT tools. Ik vind ze heel erg leuk en het helpt je om met weinig voorbereiding een twist aan je les te geven die je leerlingen zullen waarderen. In dit blog vertel ik je over mijn favoriete tools om leerlingen te activeren.
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met Bert, Meike of Roel