Leader in Me
De kracht van gewoonten
Ontdek in vier video's hoe de pedagogische leerlijn Leader in Me in de praktijk werkt. Over het spreken van een gemeenschappelijke taal op school en het creëren van synergie, tot hoe je kinderen zich veilig laat voelen zodat ze het beste kunnen leren. We laten je zien hoe je de 7 gewoonten kunt ontwikkelen bij kinderen, hoe leerlingen dit ervaren en welke leiderschapsrollen leerlingen kunnen uitvoeren.
Video 1: Video 2:
Hoe je 7 gewoonten kunt ontwikkelen bij kinderen Activiteiten toepassen
Video 3: Video 4:
Leader in me in de praktijk Leiderschapsrollen
Van gewoonten naar gedrag
Leader in Me is gebaseerd op het boek The 7 Habits of Highly Effective People van Stephen Covey: een van de meest populaire boeken over persoonlijk leiderschap ooit. De kern van het boek: effectieve mensen hebben 7 gewoonten die de basis zijn voor hun persoonlijke effectiviteit en groei. Iedereen kan deze gewoonten bij zichzelf ontwikkelen, ook kinderen. Lees verder over de 7 gewoonten.
De 7 gewoonten versterken elkaar en zetten een proces van persoonlijke en interpersoonlijke groei in beweging. Het maakt dat leerlingen persoonlijk de regie dúrven voeren over hun leerproces en eigenaarschap tonen. De gemeenschappelijke taal biedt houvast voor de pedagogische en didactische aanpak. Leerkrachten groeien als mens en professionals, ouders krijgen een boost voor hun opvoeding.
Eerst jezelf dan je relaties
Bij de 7 gewoonten werk je eerst aan je eigen keuzes, verantwoordelijkheden en doelgerichtheid en dan pas kijk je hoe je met anderen dingen voor elkaar kunt krijgen. Leerlingen die leren en werken volgens de 7 gewoonten...
- voelen zich in staat hun (school)leven zelf vorm te geven
- denken meer na over de keuzes in hun leven en studie
- nemen meer initiatief en verantwoordelijkheid op school
- stellen realistische doelen en verbinden zich hieraan
- kunnen belangrijke zaken scheiden van onbelangrijke
- kunnen luisteren en hun oordeel uitstellen
- herkennen in samenwerking elkaars talenten en zetten deze in
Voorbeeldgedrag
Voor het aanleren van de 7 gewoonten is modeling essentieel. De leraren zijn degenen die de 7 gewoonten voordoen en tot leven brengen: ‘Kijk, daar zie ik een mooi voorbeeld van gewoonte 5: eerst begrijpen en dan begrepen worden’. Leerkrachten doen wat ze deden, maar geven er nieuwe woorden aan. De dagelijkse werkdag laat leerlingen en leraren op een speelse manier oefenen in persoonlijk leiderschap. Door de 7 gewoonten te verbinden aan de onderwijsdoelen breng je in de hele school een professionele cultuur op gang.
Gecertificeerd door Franklin Covey
CPS is de exclusieve Nederlandse partner van FranklinCovey voor het onderwijs. Onze adviseurs en trainers zijn gecertificeerd om de onderwijsprogramma's van Covey in Nederland aan te bieden. Al meer dan 160 basisscholen in Nederland hebben wij begeleid tot Leader in me-school. Wereldwijd werken meer dan 4000 basisscholen met de principes van de 7 gewoonten.
Waar kan CPS bij ondersteunen?
CPS kan samen met je managementteam kijken of het programma van The 7 Habits of Highly Effective People iets is voor jouw school. We kunnen een ontwikkelingstraject begeleiden waarin je afdeling of hele school ermee gaat werken. Wil je je school profileren met de 7 gewoonten van Covey? CPS biedt hiervoor een projectmatige aanpak. Ook hebben we diverse trainingen op het gebied van de 7 gewoonten.
Webinar Ontdek de kracht van de 7 gewoonten bij jou op school!
Woensdag 27 november 2024 | 15.30 – 16.30 uur | via MS Teams | gratis
Dit webinar gaat over hoe je de 7 habits van Covey in kunt zetten voor het ontwikkelen van sociaal-emotionele vaardigheden in het basisonderwijs. Ook kun je ze gebruiken als kader voor burgerschapsonderwijs. Al 160 scholen in Nederland hebben deze 7 gewoonten van effectief leiderschap vertaald naar hun schoolcultuur en onderwijs. We noemen het dan Leader in Me.
Gratis e-book Leader in Me
7 gewoonten van leiderschap bij kinderen
Binnen Leader in Me-scholen gaan we ervan uit dat iedereen leiderschap kan tonen. Door leiding te geven aan het eigen denken en handelen, door goed samen te werken en door anderen aan te moedigen leiding aan zichzelf te geven. Stel je voor hoe een school eruit ziet waarin het talent en de mogelijkheden van elke leerling om de wereld te verbeteren centraal staat! Ik wil graag dit e-book. |
Gratis inspiratiesessie Leader in Me
Denk je dat Leader in Me iets zou kunnen betekenen op jouw school? Ben je nieuwsgierig naar de ervaringen van andere scholen? Stel dan hier je vraag of nodig ons eens uit voor een presentatie aan je team. Geen kosten, geen verplichtingen. Wel veel inspiratie in zestig minuten.
Leiderschapsdagen
Onderstaande Leader in Me-scholen organiseren de komende tijd leiderschapsdagen.
Collega’s van andere scholen zijn van harte welkom om een kijkje te komen nemen.
IKC De Boomgaard | |
Datum: | woensdag 2 april 2025 |
Tijd: | 9.30 - 12.00 uur |
Adres: | Beatrixplein 5 in Mijnsheerenland (onder Rotterdam) |
Website: | www.ikcdeboomgaard.nl |
Aanmelden: | via s.weede@dehoekscheschool.nl o.v.v. je naam en 'aanmelden leiderschapsdag' |
Zie ook
-
7 gewoonten in het vo
Bekijk thema -
7 gewoonten in het mbo
Bekijk thema -
De 7 gewoonten toegelicht
Bekijk thema -
Keuzemodules persoonlijk leiderschap voor teams
Bekijk thema -
Webinar Leader in Me draait door
Bekijk thema
Trainingen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
Blogs
over Leader in Me
Effectieve burgerschapsvorming: toepassing van Covey’s 7 gewoonten
De Glijbaanpoetser. Zelfleiderschap bij kleuters.
Eigenaarschap in ontwikkeling
Artikelen over The Leader in Me
- Artikel Het jonge kind - Werken aan persoonlijkheid.pdf
- Persoonlijk leiderschap voor de hele school.- Juf & Meester - april 2022
- Nu zijn ze zelf de hulppieten - Noordhollands Dagblad -19-11-2020.pdf
- De educatie van het hart - Basisschoolmanagement feb 2020 - Anne Arink.pdf
- Begeleiden met de 7 gewoonten en HGW - Beter begeleiden (2014).pdf
- Leiderschap van leerlingen vergroten door cooperatief leren - Beter begeleiden (2015).pdf
- Gebruik een gemeenschappelijke taal - Het Jonge Kind (2016)
- Vanaf groep 1 de win-win situatie herkennen - Trouw 13 februari 2017.pdf
- Follow the leader - Onderwijsblad nr. 19 (2016)
- Burgerschap en sociale veiligheid. Werken met de 7 gewoonten van Covey - Basisschoolmanagement (2016)
- Leerlingen doen het meeste zelf - Gooi- en Eemlander (2016)
- School Atlantis krijgt keurmerk uit de VS - AD (2016)
- 7 gewoonten vanuit 6 perspectieven - Didaktief (2013)
- Lessen voor het leven op het Noorderlicht - Gooi-en Eemlander (2015)
Heb je vragen?
Neem dan contact op met Jaap, Cor, Arjan, Miriam, Niels of Brian