Zeg het maar gewoon...
Biesta: “Het gaat om de lastige vraag welke talenten goed leven en goed samenleven mogelijk maken.”
In ons werk op de scholen worden wij steeds vaker gevraagd om het goede gesprek te ...
Het project: razendsnel verbeteren op het Rembrandt College
In juni 2020 werd Ruud van Tergouw rector-bestuurder van het Rembrandt College in Veenendaal. De school zat toen middenin een intensief verbetertraject. Na een jaar hard werken heeft zijn school in...
Stilstaan bij ethische dilemma’s…
In het najaar van 2020 kwam een groep bestuurders, vanuit alle hoeken uit het land bij CPS bijeen om zich samen te buigen over het onderwerp Ethisch leiderschap. De groep bestuurders is divers, man...
5 gouden regels voor een sterke school: een integrale aanpak voor onderwijskwaliteit.
Scholen worden uitgedaagd opbrengstgericht te werken, resultaten tellen immers. Resultaten zijn echter meer dan alleen cijfers: het gaat om kwalificeren, socialiseren en persoonsvorming.
Hoe houd ik de docent “aan”?
Wat een foute titel! Een docent weet echt wel wat hij/zij wil en te doen heeft! Na de zomervakantie gaat iedereen, leerling, docent en leidinggevende vol goede moed aan de slag, maar hoe effe...
Drie stappen om te komen tot een sterke, ambitieuze school
Het vernieuwde toezichtkader van de Onderwijsinspectie daagt scholen uit om eigen ambities na te streven. Tegelijkertijd dient de basiskwaliteit op orde te zijn. Die focus op beide aspecten kan als...
Drie stappen voor betere teamleiders en middenmanagers in het onderwijs
Een pas gestarte teamleider vergeleek zich met een koekje. Nou ja, eigenlijk met de laag tussen twee koekjes. U kent ze wel, zo'n Choco Prince. Was dat nou een goede vergelijking? In ieder geval we...